un articol de Diana Grigoriu
Pedalez, deci exist… în trafic
Vroiam demult să scriu aceste rânduri, dar, cum am tot amânat momentul,
acesta s-a ivit săptămâna trecută când am scos, după mai bine de patru
luni, bicicleta de la iernat. Deşi sunt mulţi ani de când ştiu să
folosesc cele două roţi fără să-mi rup genunchii la fiecare două zile,
anul trecut a fost primul când am mers pe biclă în alt scop decât cel
recreativ sau sportiv: drumul zilnic la muncă şi înapoi. Mă mai
plimbasem prin Bucureşti, aşa că ştiam care-i traficul şi îmi depăşisem
deja teama de maşini, însă n-aş putea numi acest drum mai bine decât cu
sintagma: o aventură nouă în fiecare zi.
Prima lună, după care am vrut să renunţ, a fost cea mai grea – în sensul
că-mi făceam atât de mulţi nervi încât mi-am zis că ori mă calmez, ori
revin la metrou. Ce sens are să-ţi pui muşchii în mişcare dacă te toci
psihic? Ambiţie sau nu, m-am calmat şi am continuat, mai ales că mi-am
dat seama că nu-i nimic personal: densitatea de imbecili este atât de
mare încât, inevitabil, trebuie să-mi iasă şi mie în faţă măcar o
duzină. M-am mai relaxat şi am încercat să privesc totul ca pe un joc
serios: şi strecurarea pe lângă maşini la semafoare evitând oglinzile
celor parcaţi (până şi la janghina pe care am dat-o la remat oglinzile
se strângeau, dar na, e complicat), şi slalomul printre canale şi gropi,
şi ferirea de câinii de pe Eminescu (aţi observat că dacă nu pedalaţi
când treceţi pe lângă ei sunt mai puţin agresivi?), şi orbecăitul
noaptea pe Dacia (doar e în centru, de ce-ar fi luminată!), şi
anticiparea viitoarei direcţii de mers a maşinilor din faţa mea (că doar
semnalizarea e opţională), şi toate cele aferente. M-am obişnuit şi,
sincer, când vremea rea mi-a pus Trek-ul pe butuci mi-a părut tare rău,
aşa cum abia am aşteptat să-l scot iar la şosea.
Spun şosea pentru că nu merg pe trotuar, pe acele surogate de benzi de
bicicletă – cu o excepţie: banda lungă de la Unirii la Muncii, pe unde
am avut treabă de vreo două ori. Motivele sunt evidente pentru alţi
biciclişti, dar le voi enumera de amorul artei: asfaltul e plin de
gropi, bordurile de multe ori nu sunt coborâte, pe mijlocul lor apar ca
prin minune diverse obstacole (maşini parcate, copaci, chioşcuri, etc.),
pietonii le folosesc fără (propria) grijă (iar uneori au dreptate,
pentru că au fost trasate chiar şi acolo unde trotuarul e foarte
îngust). Aşa că merg pe carosabil şi încerc să evit marile bulevarde,
optând pentru străduţe care traversează centrul mai degrabă decât pentru drumul cel mai
scurt, pe Ştefan cel Mare şi Pasajul Basarab – care, deşi e nou-nouţ,
n-a fost prevăzut cu benzi pentru bicicletă, asta ca dovadă de cât le
pasă autorităţilor de această categorie din trafic.
Accidente? Da, au fost două, ambele din vina şoferilor – neatenţie plus
neacordare de prioritate. La primul am avut noroc cu faptul că tocmai
pornisem de la semafor şi aveam de urcat – panta de lângă Palatul Regal,
care dă în Victoriei; deci viteza mea era mică şi am putut verifica
eficienţa frânelor hidraulice atunci când un cretin care venea din sens
opus s-a gândit să facă stânga spre parcarea de la Sala Palatului. Nu
s-a uitat, nu s-a asigurat, mi-a tăiat calea în scurt şi, cu toată frâna
mea, am intrat în roata lui din spate de i-am desprins capacul; omul a
mers mai departe, nu ştiu dacă n-a văzut sau i-a fost teamă că sun la
poliţie, întrucât era caz de ridicat permisul. S-a lăsat cu un disc
strâmb şi o sperietură zdravănă, plus ulterioara mustrare de conştiinţă
că n-am chemat organele legii. Al doilea, deşi mult mai static, s-a
lăsat cu nişte vânătăi şi multe înjurături la adresa idiotului care, în
timp ce treceam pe lângă el la coada semaforului din intersecţia
Viitorului cu Eminescu, s-a hotărât brusc că are treabă într-o curte şi a
tras de volan dreapta, fără asigurare sau semnal; probabil că era prea
absorbit în conversaţia telefonică. Dar, mai rău decât aceste două
incidente, cel care m-a făcut să ajung la serviciu tremurând de nervi a
fost când un mitocan burtos de Ilfov, ofticat de faptul că-l depăşeam în
timp ce aştepta la semaforul de la Hotel Dorobanţi, a deschis portiera
să-mi blocheze calea şi a început să mă înjure că îi zgârii maşina –
asta de faţă cu fi-su de vreo şapte ani; m-am gândit să scot U-ul de
oţel cu care-mi leg bicla la muncă şi să-l pocnesc, dar mi-am dat seama
că n-are sens să mă cobor la nivelul lui. Tot ce-am putut face a fost
ca, după ce am reuşit să mă strecor, să¬-i strig că dacă nu e în stare
să conducă în Bucureşti să rămână la el la ţară; abia la serviciu m-a
înseninat un coleg care mi-a zis: îţi dai seama ce viaţă are omul ăla
dacă reacţionează aşa de câte ori îl depăşeşte un biciclist?
Altfel, mi-am verificat teoria cum că omul nu se schimbă şi se comportă
cu acelaşi grad de mitocănie în trafic indiferent de mijloacele de care
dispune, doar consecinţele diferă: patru roţi, două roţi cu motor, două
roţi fără motor, două picioare. Un pieton care ţâşneşte dintre maşinile
parcate fără să arunce o privire va fi la fel de neatent şi la volanul
unei maşini, iar un biciclist care merge pe interzis o va lua pe linia
de tramvai cu maşina pentru a nu sta la coadă lungă de la semafor.
Despre şoferi, nu am ce analogii să fac, doar vin cu constatarea că cei
mai „răi” sunt taximetriştii, RATB-iştii şi posesorii de maşini de teren
ilfoveni (în ce ordine vreţi), iar cei mai de treabă, paradoxal, sunt
cei care conduc maşini de marfă, dubiţe, camionete. Motocicliştii sunt,
cei mai mulţi, în regulă, însă cei de pe scutere sunt pericol public –
probabil din cauza frustrării că nu şi-au permis o motocicletă. Pietoni
sinucigaşi avem cu duiumul, din fericire până acum am reuşit să nu le
fac vreo bucurie, deşi pe vreo doi i-am evitat la limită. Nu e ca şi cum
i-ar lovi o maşină, dar nu-i plăcut nici să stai cu mâna sau piciorul
în ghips. Evident, acestea sunt nişte generalizări bazate pe propriile
observaţii, iar excepţiile – oamenii care se conformează codului rutier
şi îi respectă pe ceilalţi – sunt eclipsate de cazurile frapante.
Cât despre biciclişti, „fraţii” mei – vai, câte am de spus! Sunt o
grămadă cei care: trec pe roşu, nu cedează trecerea, nu semnalizează, nu
poartă lumini de spate pe întuneric, nu opresc la trecerile de pietoni,
schimbă banda fără asigurare, conduc pe contrasens sau interzis şi câte
şi mai câte. Deci, da domnilor şoferi, aveţi dreptate când spuneţi că
bicicliştii sunt o pacoste şi nişte cretini sinucigaşi, aşa cum şi eu îi
cataloghez pe mulţi şoferi în mod analog. De asta şi strig deseori după
vreun dobitoc ce nu respectă culoarea semaforului – pentru că ştiu că
şi eu, deşi încerc să merg exemplar, sunt băgată în aceeaşi oală.
Deci, colegi de pedalat, gândiţi-vă că nu aveţi dreptul să cereţi să
fiţi respectaţi în trafic atâta timp cât voi înşivă nu respectaţi
regulile de circulaţie. Altfel, mă bucur să văd tot mai mulţi oameni
folosind ţoacla pentru deplasatul zilnic, chiar cu riscul de a rămâne
fără ea – în Sema Parc, în raza camerelor de filmat (că aşa am văzut pe
YouTube), s-a furat un Trek fără ca cei însărcinaţi cu monitorizarea să
facă ceva; iar acesta e numai un exemplu. Mulţi şoferi sunt deja
conştienţi de prezenţa noastră pe şosea şi, de bine de rău, au început
să ne bage în seamă (lăsat spaţiu pe dreapta, strâns oglinzi, mai rar
claxoane aiurea, unul chiar m-a întrebat dacă am nevoie de pompă când
făceam o pană), aşa că trebuie să le demonstrăm că merităm. Iar când se
strâng prea mulţi nervi sau e vremea rea (când şoferii sunt oricum mai
irascibili şi neatenţi), amintiţi-vă avantajul metroului faţă de
bicicletă: acolo poţi citi.
La final, un mesaj pentru toţi participanţii la trafic: dacă vedeţi o
nebună pe al cărei rucsac e prinsă o pânză cu „Semnalizaţi! Nu citesc
gânduri.”, o puteţi înjura pe acest blog. (adică pe: https://morbidangeldyana.wordpress.com/ )
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment