Monday, August 21, 2017

Coloana sonoră a vieţilor noastre - Fairuz, "Agni Parthene" în arabă



Acum mai multă vreme v-am propus aici o variantă a cântării „Agni Parthene”, scrisă de Sfântul Nectarie al Eghinei, cântată de monahii ruşi de la mănăstirea Valaam. Astăzi ascultăm aceeaşi lucrare muzicală şi duhovnicească în arabă, cântată de Fairuz (Fairouz, Feyrouz, Fayrouz), una dintre cele mai cunoscute artiste din lumea arabă, controversată şi admirată în egală măsură. Fairuz  este libaneză, botezată în Biserica pre-calcedoniană a Siriei şi trecută ulterior în rândurile Bisericii Ortodoxe. Dincolo de cariera ei foarte bogată, ce include concerte, turnee, musical-uri, piese de teatru, Fairuz şi-a dedicat timp şi muzicii bisericeşti. Fie această cântare în cinstea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu un imn de slavă pentru Maica Luminii, care întru Adormirea ei nu ne-a părăsit.

5 comments:

Stefan said...

Salut. Remember me? Stefan, rockerul, teologul etc tipu de 2m din anii 90. Ma sti sigur, ca ne-am mai vazut acum vreo 2 ani la romexpo si am mai vorbit. Tu mai canti? Eu cand muzica bizantina de vreo 20 de ani si tot avansez...grecii si altii fac tot felul de experimentale psaltica cu instumente, iar unii machedoni au facut psaltica cu metal Trupa Mizar de Gothic metal cu grupul Harmosini. De ce n-am face si noi. Sau un experiment al maicii Neonila de la Petru Voda, electronica cu psaltica (melismatica asa). Ce zici?
Uite proiectul mechedon
https://www.youtube.com/watch?v=D2L1zCWop94

Paul Slayer Grigoriu said...

Salut. Cum sa nu te tin minte - imi amintesc chiar si de faimosul tricou cu Bob Marley! :)
Ii stiu si pe macedoneni, in schimb nu auzisem de proiectul maicii Neonila, chiar sunt curios tare. La mine faza este ca am facut si Conservatorul, dar nu stiu deloc psaltica, am studiat doar liniara. Si in corul de la biserica tot liniara cantam, la Utrenie, Vecernie, etc. avem un baiat care stie si psaltica. Dar macar la compozitie m-as baga sa experimentez.

Donkeypapuas said...

Fii mai explicit. Eu, de pildă, nu știu nimis despre această cântăreață, deci nu știu nimic nici despre controversele din jurul ei.

Paul Slayer Grigoriu said...

Vezi wikipedia - nu o spun ironic. Nici eu nu stiam mai nimic despre ea, mare lucru nu stiu nici acum. Mi-a placut cantarea si am cautat-o pe wiki. Acolo am citit si despre controverse, dar nu am vrut sa le mentionez decat in treacat la postarea de fatza.

Donkeypapuas said...

A! Păi dacî te iei după Wiki, toate personalitățile sunt controversate. Și toți arabii și musulmanii în general. Mă înțelegi tu de ce.