Probabil că cele două elemente care definesc întreaga muzică scrisă şi/ sau cântată de
Count Basie sunt caracterul versatil şi orchestraţiile de mare fineţe, pentru
care maestrul de ceremonii a ştiut mereu să-şi aleagă oamenii potriviţi. Count
Basie, pianist şi compozitor de marcă al jazz-ului, poate fi auzit şi pe albume
de muzică uşoară, chiar cu o tentă pop, şi pe coloane sonore, dar şi pe câteva
interpretări remarcabile de blues. Joe Williams a fost solistul vocal al
orchestrei lui Basie între 1954 şi 1961 şi a avut şi ulterior nenumărate
apariţii cu ea. Cântecul pe care vi-l propun astăzi apare pe albumul solo al
lui Joe Williams, "Everyday I Have the Blues" (1959), însă
acompaniatorii lui sunt tot membrii Count Basie Orchestra, iar compoziţia îi
aparţine lui Basie însuşi, în colaborare cu un mai vechi solist vocal, Jimmy
Rushing. Avem de-a face cu o îmbinare contrastantă şi expresivă între blues şi
musical: dacă prima parte este un fragment de blues tradiţional improvizatoric,
punctat de bas şi de invenţiile melodice ale pianului, pe care doar trombonul
insinuant sugerează o orchestraţie mai complexă, de la un moment dat, odată cu schimbarea
timbrală a solistului vocal, trecem într-un alt registru. În timp ce basul
continuă să puncteze armonia tipică, susţinut discret de pian, suflătorii,
solistul şi vocile adiţionale intră într-un dialog antifonic caracteristic mai
degrabă teatrului muzical. Chiar şi toba subliniază accentele dramatice ale
unei poveşti de inimă-albastră şi dor de plaiurile natale, altfel tipică, dar
pusă în valoare într-un mod ce depăşeşte graniţele stilistice iniţiale.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment