Grupul britanic
Carcass, originar din acelaşi Liverpool de unde s-au născut şi The Beatles, a
fost mereu o figură aparte a scenei rock şi metal. Catalogaţi la început
grindcore, deşi structurile cântecelor erau mult mai complexe decât furia punk din
care crescuse Napalm Death, britanicii au mers apoi spre un stil pe care
critica s-a grăbit să-l denumească „melodic death metal”, pentru ca apoi să
scoată un album ce le-a atras eticheta „death’n’roll”. De fapt, aceste
categorii i-au lăsat tot timpul reci pe membrii Carcass, care au preferat să se
socotească pur şi simplu o trupă rock, eventual heavy metal. Dar, deşi nu a
făcut-o de dragul lucrului în sine, Carcass a şocat de la bun început cu
conceptul artistic. Şi nu e de mirare când primele trei albume se numesc „Reek
of Putrefaction”, Symphonies of Sickness” şi „Necroticism Descanting the
Insalubrious”. Versurile par desprinse din raportul unui medic legist, cu
amănuntele cele mai scabroase ale unor disecţii şi operaţii. „Din bube,
mucegaiuri şi noroi/ Iscat-am frumuseţi şi preţuri noi”, s-ar putea spune şi
despre Carcass, deşi ceea ce face grupul britanic nu se încadrează într-o
estetică a urâtului de influenţă romantic-simbolistă, ci mai degrabă într-un un
naturalism extrem. Poate să placă sau nu, dar în fond vorbim doar despre o altă
latură a omenescului, un „inter faeces et urinam nascimur” în stil metal. Iar
când şi acestea se transformă în artă, ei bine, este doar un frumos mai ciudat.
„Heartwork” este piesa-titlului a albumului Carcass
din 1993, al patrulea al trupei, iar versurile pot fi privite ca un manifest
artistic. Coperta acestui album este o sculptură, „Life Support 1993”, a
artistului suprarealist (şi cam plecat de acasă) elveţian H. R. Giger, care a
mai colaborat cu mulţi alţi artişti pop şi rock (Celtic Frost, Emerson, Lake and Palmer, Danzig,
Dead Kennedys, Mylène Farmer). Pe acest album componenţa este Bill
Steer (chitară), Ken Owen (tobe), Jeff Walker (bas şi voce) şi Michael Amott
(chitară) – acesta din urmă fiind cel care a fondat mai târziu Arch Enemy şi
Spiritual Beggars.
Works of art, painted black
Magniloquent, bleeding dark
Monotonous palate, murky spectrum, grimly unlimited
Food for thought, so prolific
In contrasting shades, forcely fed
Abstraction, so choking, so provocative
A canvas to paint, to degenerate
Dark reflections - degeneration
A canvas to paint, to denigrate
Dark reflections, of dark foul light
Profound, aesthetic beauty
Or shaded, sensary corruption
Perceptions, shattered, splintered, mirroring
In deft taints, diluted, tinted
Spelt out, in impaired colour
Denigrating, going to paints to pain - not a pretty picture
Works of heart bleeding dark
Black, magniloquent art
Monotonous palate, murky spectrum, grimly unlimited
Prolific food for thought
Contrasting, fed with force
Abstraction, so choking, so provocative
Bleeding works of art
Seething work so dark
Seering words from the heart
Magniloquent, bleeding dark
Monotonous palate, murky spectrum, grimly unlimited
Food for thought, so prolific
In contrasting shades, forcely fed
Abstraction, so choking, so provocative
A canvas to paint, to degenerate
Dark reflections - degeneration
A canvas to paint, to denigrate
Dark reflections, of dark foul light
Profound, aesthetic beauty
Or shaded, sensary corruption
Perceptions, shattered, splintered, mirroring
In deft taints, diluted, tinted
Spelt out, in impaired colour
Denigrating, going to paints to pain - not a pretty picture
Works of heart bleeding dark
Black, magniloquent art
Monotonous palate, murky spectrum, grimly unlimited
Prolific food for thought
Contrasting, fed with force
Abstraction, so choking, so provocative
Bleeding works of art
Seething work so dark
Seering words from the heart
No comments:
Post a Comment