În 1978, Alexander Soljeniţân ţinea în faţa studenţilor universităţii
Harvard din Statele Unite un discurs devenit ulterior celebru. Scriitorul,
refugiat din Uniunea Sovietică unde trecuse prin coşmarul gulagului - sistemul
comunist de lagăre de exterminare a adversarilor politici - este exilat în
"lumea liberă". Probabil că lumea se aştepta să vorbească despre
ororile din Uniunea Sovietică, asta după ce o bună parte din intelectualitatea
occidentală şi în special franceză încercase să blocheze difuzarea scrierilor
sale, care ar fi distrus simpatiile comuniste ale intelighenţiei progresiste. Dar
scriitorul rus alege să vorbească despre lumea occidentală. Trebuie ţinut seama
de faptul că discursul a fost ţinut într-o vreme în care cortina de fier ce
împărţea Europa era una dintre cele mai apăsătoare realităţi politice. Referirile
la ea sunt, de fapt, singurul indiciu că discursul de faţă a fost rostit acum
mai bine de 35 de ani. Altfel, el şi-a păstrat actualitatea până astăzi. Şi
este important pentru noi, căci se adresează lumii occidentale, adică cea din
care încercăm şi noi să facem parte. Cuvintele lui Soljeniţân au fost primite
cu furie, mulţi i-au sugerat să plece înapoi în Uniunea Sovietică, o bună parte
a opiniei publice s-a revoltat. Actualitatea acestor cuvinte se va dovedi, nu
mă îndoiesc, şi prin aceea că astăzi ele vor fi primite cu aceeaşi mânie şi
lipsă de înţelegere.
Sunt fericit că am ocazia să
salut a 327-a promoţie a străvechii universităţi Harvard şi îi felicit din tot
sufletul pe toţi studenţii care îşi primesc astăzi diploma de absolvire.
Deviza universităţii voastre
este "Veritas". Cum unii dintre voi ştiu, iar alţii vor învăţa de-a
lungul vieţii, Adevărul începe să ne scape din clipa în care privirea noastră
nu se mai concentrează asupra lui, ne scapă lăsându-ne cu iluzia că îl urmăm în
continuare. De aici se nasc foarte multe disensiuni. Şi trebuie să ştiţi de
asemenea că adevărul este arareori dulce: este aproape mereu amar. Discursul
meu de astăzi nu va putea evita acest gust amar - dar nu vă voi vorbi în
calitate de duşman, ci de prieten.
Acum trei ani, pe când eram în
Statele Unite, am spus lucruri asemănătoare care au fost respinse, refuzate -
dar cu care mulţi oameni sunt astăzi de acord.
Chiar şi o privire fugară observă
sfărâmarea lumii noastre. Oricare dintre contemporanii noştri distinge cu
uşurinţă în lume două forţe capabile de a se anihila reciproc. Dar adesea
rămânem la această reprezentare politică şi la iluzia că pericolul poate fi
îndepărtat prin negocieri diplomatice sau datorită echilibrului forţelor
armate. Însă, de fapt, lumea este străbătută de falii mai adânci, mai întinse
şi mai numeroase decât s-ar crede la prima vedere, şi această dezbinare
profundă şi multiformă este pentru noi, sub numeroase forme, un pericol de
moarte. Şi aceasta în conformitate cu adevărul străvechi că orice împărăţie
dezbinată în ea însăşi - astăzi, Pământul nostru - va pieri.
Faptul că există o "lume a
treia" înseamnă că avem deja trei lumi. Dar sunt mai multe, fără îndoială:
le distingem greu pentru că suntem prea departe. Orice cultură originală, dacă
are vechime şi, în plus, se întinde pe o mare parte a suprafeţei Pământului,
este o lume în sine, plină de mister şi de surprize pentru gândirea
occidentală. Acesta este cazul Chinei, al Indiei şi al întregii lumi africane
musulmane, în măsura în care aceste ultime două lumi pot fi socotite una
singură. Acesta a fost timp de o mie de ani şi cazul Rusiei, chiar dacă
gândirea occidentală a refuzat în mod sistematic să-i recunoască originalitatea
- motiv pentru care nu a înţeles-o niciodată şi nu o înţelege nici astăzi, în
vremea captivităţii comuniste. Şi dacă este adevărat că Japonia a devenit din
ce în ce mai mult în ultimele decenii "Extremul Occident", pentru că
s-a apropiat din ce în ce mai mult de lumea occidentală (nu sunt în măsură să
apreciez acest lucru), cred că statul Israel, dimpotrivă, are cel puţin o
trăsătură decisivă care nu ne permite să-l ataşăm Occidentului: regimul său
politic legat în mod fundamental de religie.
Acum relativ puţin timp, cât de
uşor îşi însuşea mica lume neo-europeană colonii din întreaga lume, nu doar fără
a presimţi nicio opoziţie serioasă, ci, în general, cu un profund dispreţ
pentru toate valorile născute din viziunea asupra vieţii a popoarelor cucerite!
Succesul părea ameţitor, nu mai existau graniţe geografice. Dezvoltarea
societăţii occidentale era triumful independenţei omului şi al puterii sale. Şi
iată că, deodată, în secolul XX, am văzut - şi cât de limpede! - că această
societate era fragilă şi clădită pe prăpăstii. Acum ne dăm seama cât de
trecătoare şi de precară a fost această cucerire (ceea ce dovedeşte de
asemenea, se pare, că viziunea asupra lumii care a dat naştere acestor cuceriri
era ea însăşi viciată). În momentul de faţă raportul dintre metropole şi
fostele colonii s-a inversat şi adesea lumea occidentală, căzută în cealaltă
extremă, dă dovadă de o complezenţă servilă. Totuşi, e dificil de prezis la ce
preţ se va ridica factura fostelor colonii şi dacă Occidentul va reuşi vreodată
s-o plătească, chiar după ce va fi restituit ultimele teritorii coloniale şi
îşi va fi dăruit, în plus, toată averea.
O orbire persistentă -
sentimentul unei superiorităţi iluzorii - întreţine ideea că toate ţările mari
de pe planeta noastră trebuie să urmeze o dezvoltare care să le ducă la nivelul
sistemelor occidentale actuale, teoretic cele mai bune, practic cele mai
atrăgătoare; că toate celelalte lumi sunt împiedicate doar pentru o vreme - de
conducători malefici sau de grave tulburări interne sau de barbarie şi lipsă de
înţelegere - să se lanseze pe calea democraţiei occidentale pluraliste şi să
adopte modul de viaţă occidental. Şi toate ţările sunt judecate în funcţie de
gradul de progres pe această cale. Dar de fapt această concepţie este rodul
lipsei de înţelegere a Occidentului pentru celelalte lumi, care sunt măsurate
în mod abuziv cu măsura occidentală. Imaginea reală a dezvoltării planetei
noastre nu are mai nimic de-a face cu acestea.
Temerea pe care o resimţim în
faţa dezbinării lumii a scos de asemenea la iveală teoria convergenţei între
Occidentul - mai avansat - şi Uniunea Sovietică, construcţie menită să aducă
liniştea, care uită însă că dezvoltarea fiecăreia dintre aceste două lumi nu
duce nicidecum la o fuziune şi că una nu poate fi transformată după modelul
celeilalte fără violenţă. La acestea se adaugă faptul că convergenţa implică de
asemenea neapărat ca fiecare dintre cele două părţi să adopte şi viciile
celeilalte, ceea ce nu e în avantajul nimănui.
Dacă aş fi ţinut acest discurs
astăzi în ţara mea, aş fi ales să mă concentrez, în cadrul acestei scheme generale
a sfărâmării lumii, pe nenorocirile Răsăritului. Dar pentru că sunt constrâns
de patru ani să trăiesc aici şi am în
faţa mea un public occidental, va fi mai folositor să înfăţişez, aşa cum le văd
eu, câteva trăsături ale Occidentului contemporan.
Declinul curajului este poate
lucrul care frapează cel mai tare privirea unui străin în Occidentul zilelor
noastre. Curajul civic a dispărut nu doar din lumea occidentală ca întreg, ci
chiar din fiecare dintre ţările care o compun, din toate guvernele, din toate
partidele şi, bineînţeles, din Organizaţia Naţiunilor Unite. Acest declin al
curajului se poate observa mai ales la clasa conducătoare şi la clasa
intelectuală dominantă, de unde şi impresia că curajul a dispărut din toată
societatea. Desigur, mai există mult curaj individual, dar nu oamenii curajoşi
trasează direcţia vieţii societăţii. Funcţionarii politici şi intelectuali
manifestă acest declin, această slăbiciune, această nehotărâre în acţiunile
lor, în discursurile lor şi, mai mult chiar, în argumentele teoretice pe care
le expun cu auto-indulgenţă pentru a dovedi că acest mod de a acţiona, care
construieşte politica unui stat pe laşitate şi slugărnicie, este pragmatic,
raţional şi justificat, indiferent de înălţimea intelectuală sau morală din
care este privit. Acest declin al curajului, care ajunge uneori până la
pierderea oricărei urme de bărbăţie, este scos în evidenţă cu o ironie
deosebită în cazurile în care aceiaşi funcţionari sunt cuprinşi de câte un
acces subit de vitejie şi intransigenţă - faţă de guvernele fără putere, de
ţările slabe pe care nu le susţine nimeni sau de curentele de gândire
condamnate de toată lumea şi care, evident, nu pot riposta în niciun fel. În
vreme ce limba li se usucă şi mâinile le amorţesc în faţa guvernelor puternice
şi a forţelor ameninţătoare, în faţa agresorilor şi a Internaţionalei terorii.
Trebuie oare să amintesc că
declinul curajului a fost socotit întotdeauna un semn premergător al
sfârşitului?
Când s-au format, statele
occidentale au proclamat următorul principiu: guvernul trebuie să fie în slujba
oamenilor, iar oamenii trăiesc pe acest pământ pentru a se bucura de libertate
şi a căuta fericirea (vezi, de exemplu, Declaraţia de Independenţă a Statelor
Unite). Şi iată că în ultimele decenii progresul tehnic şi progresul social au
permis în sfârşit împlinirea acestui vis: un stat care garantează bunăstarea
generală. Toţi cetăţenii au primit libertatea mult-dorită şi în acelaşi timp
bunurile materiale într-o cantitate şi de o calitate care ar fi trebuit să le
asigure fericirea - cel puţin după concepţia degradată pe care ne-o făcuserăm
în cursul aceloraşi decenii. (Neglijând doar un mic detaliu psihologic: dorinţa
constantă de a avea mereu mai mult, de a o duce mereu mai bine şi lupta strânsă
pe care aceste lucruri o implică, au întipărit pe multe chipuri occidentale
urmele îngrijorării şi chiar ale depresiei, în ciuda obiceiului care cere ca
asemenea expresii să fie ascunse cu grijă. Această concurenţă activă şi strânsă
mobilizează toate gândurile individului şi nu-i înlesneşte nicidecum
dezvoltarea spirituală.) Toţi îşi văd asigurată independenţa faţă de numeroase
forme de presiune din partea statului, majoritatea dispune de un confort la
care părinţii şi bunicii noştri nici nu visau, tineretul poate fi format de acum
în spiritul noilor idealuri, chemat la împlinirea fizică şi la fericire,
pregătit să se bucure de obiecte, bani, distracţii, obişnuit cu o libertate
aproape fără limite în alegerea plăcerilor - şi atunci spuneţi-mi, în numele a
ce, în ce scop ar trebui cineva să renunţe la toate acestea şi să-şi rişte
viaţa pentru binele comun, mai ales în cazul neclar în care trebuie să lupte
într-o ţară îndepărtată pentru siguranţa propriului popor?
Chiar şi biologia ne-o spune: nu
este bine pentru o fiinţă vie să fie obişnuită cu prea multă bunăstare. Astăzi,
în viaţa societăţii occidentale, bunăstarea a început să-şi ridice masca
funestă.
În conformitate cu propriile
obiective, societatea occidentală a ales forma de existenţă cea mai comodă
pentru ea, pe care aş numi-o juridică. Limitele (foarte laxe) ale drepturilor
şi ale dreptului fiecărei persoane sunt definite de un sistem de legi.
Occidentalii au dobândit o mare uşurinţă în a se folosi de legi, a le
interpreta şi a le manipula. (Însă legile sunt atât de complexe că un cetăţean
obişnuit nu se poate descurca în hăţişul lor fără ajutorul unui specialist.)
Orice conflict are parte de o soluţie juridică şi aceasta reprezintă sancţiunea
supremă. Dacă cineva e în dreptul lui din punct de vedere juridic, nu i se mai
cere nimic. Încercaţi doar să-i spuneţi că nu are în întregime dreptate,
încercaţi să-l sfătuiţi să-şi limiteze el însuşi pretenţiile şi să renunţe la
ce i se cuvine din punct de vedere legal, încercaţi să-l îndemnaţi să facă o
jertfă sau să-şi asume un risc gratuit... o să i se pară complet absurd. Nu se
vorbeşte aproape niciodată de abţinere liber consimţită: toată lumea practică
auto-expansiunea, până când în cadrul juridic apar mici fisuri. (Din punct de
vedere legal, companiilor petroliere nu li se poate reproşa nimic când cumpără
brevetul unei noi forme de energie pentru a o sufoca. Cei care otrăvesc
produsele alimentare pentru a le prelungi termenul de valabilitate sunt
ireproşabili din punct de vedere legal: publicul e liber să nu le cumpere.)
Eu, care mi-am petrecut toată viaţa sub
comunism, pot spune că o societate în care nu există echilibru juridic
imparţial este cumplită. Dar o societate în care nu există în cele din urmă
decât echilibru juridic nu este nici ea cu adevărat demnă pentru oameni. O
societate instalată pe tărâmul legii, care nu vrea să privească mai sus, nu se
foloseşte decât în prea mică măsură de posibilităţile cele mai nobile ale
oamenilor. Domeniul juridic e prea rece şi prea formal pentru a exercita asupra
societăţii o influenţă benefică. Când toată existenţa e marcată de raporturi
legale, se creează o atmosferă de mediocritate morală care sufocă cele mai
frumoase elanuri ale omului.
Şi în faţa încercărilor acestui
secol ameninţător, cârjele juridice nu vor fi niciodată de ajuns pentru a-i
ţine pe oameni în picioare.
Se constată în societatea
occidentală de astăzi un dezechilibru între libertatea de a face binele şi
libertatea de a face răul. Un om politic care vrea să ducă la îndeplinire, spre
binele ţării lui, o operă creatoare importantă este constrâns să avanseze cu
paşi prudenţi şi chiar timizi de faptul că este hărţuit de mii de critici
grăbite (şi iresponsabile) şi pus în mod constant sub acuzare de presă şi de
Parlament. Trebuie să-şi justifice orice pas şi să demonstreze că este absolut
ireproşabil. Ba chiar este exclus pentru un om ieşit din comun, pentru un mare
om care ar vrea să ia măsuri neobişnuite şi surprinzătoare, să poată să arate
de ce este capabil: nici nu începe bine şi i se pun zeci de piedici. Astfel,
sub pretextul controlului democratic, se ajunge la triumful mediocrităţii.
Autoritatea administrativă poate
fi subminată peste tot în deplină libertate şi în toate ţările occidentale
puterile publice sunt foarte slăbite. Protecţia drepturilor individului este
dusă la un asemenea exces încât societatea însăşi este fără apărare în faţa
unora dintre membrii ei, şi a sosit clipa ca Occidentul să insiste mai mult pe
datoriile oamenilor decât pe drepturile lor.
Spre deosebire de libertatea de
a face binele, libertăţii distructive, libertăţii iresponsabile i se deschid
posibilităţi extinse. Societatea s-a dovedit prost apărată în faţa abisului
decadenţei omeneşti, de exemplu împotriva libertăţii de a exercita violenţa
morală asupra tinerilor: filmele pline de pornografie, crime sau satanism sunt
o libertate a cărei contrapondere teoretică este libertatea tinerilor de a nu
merge să le vadă. Astfel, viaţa concepută după modelul juridic se dovedeşte
incapabilă să se apere singură şi se lasă încet-încet erodată.
Asta ca să nu mai vorbim despre
tărâmurile întunecate unde se manifestă criminalitatea propriu-zisă. Cadrul
juridic foarte larg (mai ales în America) este pentru individ nu doar o
încurajare de a-şi exercita libertatea, ci şi incitarea de a săvârşi anumite
infracţiuni, pentru că-i oferă infractorului posibilitatea să scape de pedeapsă
sau să beneficieze de o indulgenţă nemeritată, datorită susţinerii miilor de
voci ce se vor ridica pentru el. Şi când într-o ţară puterile publice pornesc o
acţiune viguroasă de dezrădăcinare a terorismului, opinia publică le acuză
imediat că încalcă drepturile civile ale bandiţilor. Aş mai putea da şi alte
exemple: nu ducem lipsă de ele.
5 comments:
Ce discurs, ce trimitere la memoria trecutului, paralela dintre epoci! bună descriere şi înţelegere a fenomenului occidental, arhitectura statală a modelului occidental, decadenţa şi plăcerile asumate, gândurile concurenţiale generatoare de depresie, bunăstarea râvnită producătoare de spirală decadenţială, de anulare a instinctelor de apărare internă împotriva pericolelor externe de orice natură, de câte şi mai câte. Aşteptăm şi partea a doua...Felicitări!
Pensionarul
Privind retrospectiv, observăm cu uşurinţă că însuşi Soljeniţân - ca majoritatea supuşilor Moscovei de vreo trei secole încoace - este virusat cu o idee: ei sunt destinaţi să aducă FERICIREA UNIVERSALĂ! De la diverşii ţari, prtizaniii cutăror sau cutăror micări mai mult sau mai puţin subversive (Dostoievsky inclusiv) şi până la menşevici, bolşevici sau.. putinişti ori dughinişti, pe toţi îi uneşte asat: NOI VREM FERICIREA (aşla cum o definim fiecare) NU NUMAI PENTRU RUSIA, pentru că nu-i suficient, ci PENTRU TOATĂ UMANITATEA. Ba chiar şi pentru marţieni, dacă se poate. Şi stau, şi stau, şi dezbat nesfârşit, fie în saloanele nobiliare, fie ărin gulagurile ţarismului ori leninismului, acelaşi lucru: cum să ducă la împlinire acest ideal? După care, câte unul trece graniţa şi observă, uimit şi oripilat, că acolo unde presiunea statală nu este atât de tiranică şi imbecilă precum în ţara mesianismelor totale, oamenii sunt autonomi, îşi văd de treburile lor şşi, în general, nu prea vrea să-şi bage botul în ciorba altuia.
Ţi-am recomandat să citeşti "În preajma revoluţiei" a lui Constantin Stere. Cred că se observă cel mai bine şocul civilizaţional. Eroul, în spatele căruia se ghiceşte însuşi Constantin Stere, împreună cu alşi moldoveni în minţile cărora îşi făcuse loc timid ideea naţională, vrea să pună în discuţie şi problema naţionalităţilor din imperiu. I se taie imediat macaroana de către tovarăşii de discuţii ilegale: "După ce va izbândi Revoluţia, vom rezolva acest lucru!". Acelaşi personaj, după ce părăseşte Rusia, se loveşte imediat de diferenţa de mentalitate. Mai întâi în România, unde lucrurile nu sunt luate în serios, î care cea mai mare problemă de zi cu zi este "cine intră, cine iese (din Guvern)", o mare trăncăneală dar şi unde scornelile ţariste nu sunt luate în serios. Apoi, o altă sursă de uimire o are dând piept, în Vestul Europei, cu modul tranzacţional în care se rezolvă lucrurile, mod de viaţă căreia i se supun (ce oroare!) până şi sindicatele despre care citise la Marx că ar fi trebuit să fie revoluţionare.
PS: cât despre Soljeniţân... Hmm, l-am prins şi pe el cu câteva dezinformări. Veşnica mentalitate rusă!
Eram sigur ca se va ajunge la asta: in loc sa ne concentram pe esenta discursului, gasim sa ne legam de iubirea pentru Rusia a lui Soljenitan. In loc sa vedem adevarul, ne legam de detalii...
"Iubirea lui de Rusia"? Cred că fie nu ai fost atent, fie ai sărit pe sărite, fie... nu ai citit deloc! Nu m-am referit la "iubirea de Rusia" - lăsând la o parte ce s-ar defini prin "Rusia" - ci la o iubirea aşa de mare de umanitate încât cam toţi gânditorii de pe la răsărit au medicamentul minune pentru toate bolile universului.
Exact asta urmăresc și citesc acum. :) Sincronizare perfectă. Subscriu cu totul gândului tău. (Sunt la a noua carte de AS, domnul Slayer.)
Post a Comment