Monday, February 17, 2025

Prin Buenos Aires (V)

      Plouă peste Buenos Aires. Dacă aș fi pictor, m-aș opri aici. Orașul scăldat de apele revărsate din cer, nu torențial, nici mărunt, neîncetat, este ca opera migăloasă a unui artist care cuprinde într-un moment – scurt, ca orice în lumea asta trecătoare, chiar când durează două zile – o trăire pe care alții se străduiesc, de-a lungul veacurilor și al sutelor de pagini, nu să o deslușească, ci să o împărtășească. Nu este un contrast brutal față de zilele trecute, însorite, străbătute de arșiță, ci o trecere firească, precum o modulație diatonică. Da, ploaia peste Buenos Aires este făcută pentru muzică și pictură, dar când tot ce ai la îndemână sunt cuvintele, te mulțumești și cu atât.

 

     Uneori, ca să găsești trebuie să nu cauți. Îți dezvăluie acest lucru, de pildă, o cafenea aleasă la întâmplare. Aceiași chelneri mai degrabă bătrâni decât tineri, cu siguranță lenți și mereu amabili, cu toată păsăreasca în care te îmbie să stai la mesele lor. Există o lumină aici, când plouă. Stai la terasă, în timp ce toată lumea – nu prea multă, în tot cazul – preferă interiorul, cu multe mese libere și una ocupată de statuile în mărime naturală a două personaje, care îți amintesc de Fernando Pessoa turnat în bronz la o masă din Lisabona. Dar nici că-ți pasă cine sunt, deși tragi cu urechea la ghida unui grup de turiști de la care afli că La Biela este un loc istoric și că există o lege prin care totul trebuie să rămână la fel, construcția, mobilierul... personalul? Au trecut pe aici așii automobilismului sportiv din Argentina și vreun scriitor sau altul, dar sunt toți familiari și astăzi dintre ei îl alegi pe chelnerul jovial care îți aduce cafeaua și o mezzaluna – croissant – sau salata pe care o molfăi privind la copacul cu trunchi contorsionat de alături, în jurul căruia se încolăcește o operă de artă plastică – cine spuneați că imită pe cine, domnilor Aristotel și Wilde? Și la lumină. Parcă v-am spus că e altfel când plouă, nu?

     Plouă. Plătești o taxă, primești un bon, ceri o indicație clară, ți se răspunde „pe acolo”. Cimitirul Recoleta este astăzi plin de apă și noroaie, cărarea largă din mijloc te duce pe alei mici și înghesuite, printre locuri de odihnă. E plin de cavouri mari și somptuoase. Europeni de vază, veniți aici pentru a cuceri locuri noi sau pentru a fugi de cele vechi, constructori, visători, luptători, bătrâni cărunți, părinți cu privirea îndreptată spre viitorul lumii noi și copiii lor, dintre care unii abia au pășit în viață. Cu ploaie cu tot, cimitirul este de o muzicalitate discretă, intimă, nu tristă. Cavou după cavou după cavou, și în foarte multe dintre ele rămășițele închise în sicrie nu sunt coborâte în pământ, ci lăsate în spatele ușilor cu geam, ca niște păpuși privind de după ferestre închise. Nume, ani... Și, la câte un colț, o Maică îndurerată, un Hristos ștergând lacrimile vreunei văduve din Nain sau prăbușit sub povara crucii fiecăruia dintre noi. Am auzit de multe ori de „tristețe luminoasă”. Plouă. Și parcă m-aș plimba ore în șir printre pietrele albe și sicriele cernite, viitorii mei vecini, viitorii tăi vecini, într-o tăcere – acum mă gândesc că acest oraș plin de vitalitate ar putea fi și orașul tăcerii – plină de speranță.

     Ca într-un film sau într-un cântec din anii nebuni ai Parisului, fugi din cimitir în taxi, și prin rafalele de apă revărsate din cer în glugă, pantofi și pantaloni, dai fuga la Muzeul de Artă Latino-Americană – MALBA pentru prieteni. O voce, pesemne cât se poate de nesăbuită, a comparat sângele încins al latino-americanilor cu zbaterea rușilor. Alta, poate mai așezată, i-a amintit că de aici lipsește răceala nordică. Pictura și sculptura secolului al XX-lea trec într-o cavalcadă sălbatică de la suprarealismul parcă mai viu decât mâzgălelile europene la un cvasi-realism socialist – cam ca picturile care ornau cândva muzeul partidului comunist din București – dar protestul social se scurge repede în ritual precreștin (ceea ce, în parte, și este), iar oamenii schematici capătă chipuri vii, suferinde. Ridici din umeri, te revolți scârbit, te oprești înduioșat sau te lași cuprins de încântare. Brazilia, Peru, Argentina. Străzi din Buenos Aires pictate de un exilat la Paris pătruns de Montmartre, Parisul îmbibat de cultura rusă a unor Diaghilev sau Stravinski, cultură rusă pătrunsă de un duh evreiesc ca al lui Haim Sutin (Chaïm Soutine) și totul revenind lângă vatra unei mame rămase în orașul crescut pe lângă pampa, unde își așteaptă fiii rătăcitori. Da, aici strălucesc și Frida Kahlo și celebrul ei autoportret, îmbrăcat în povestea zbuciumului între artă, slugărnicie și suferință al legăturii cu Diego Rivera și al copiilor nenăscuți, toate reflectate în tablouri, schițe și scrisori, și extraordinarele fotografii alb-negru ale ungurului evreu George Friedman, refugiat aici și autor al unor seriale fotografice „noir” de mare succes în publicațiile vremii. Iar la magazinul de suveniruri, o broșurică foarte groasă surprinde în sute de instantanee „golul secolului”. Al XX-lea, după cum spuneam.

     Lasă-mi o clipă de răgaz. Să merg prin ploaie, să-mi fie frig, pentru că mi s-au udat de tot încălțările și ciorapii și apa mi-a intrat până în oase. Să beau două beri și să mi se facă rău de la ele și de la oboseală și de la atâta mers pe jos, să fiu un pic morocănos. Un pic agasant, un pic plictisitor. Pentru că, dacă mă lași, te duc la spectacol.

     „El viejo almacen”. Cică ar însemna vechiul magazin sau, după alții – evident că nu verific – vechea băcănie, care îmi place mai mult. Un restaurant nu prea mare, cu etaj, de data asta foarte îngrijit și dichisit, până la băuturile care intră în costul biletului. Capcană turistică. S-o credeți voi!

     Dacă tot trebuie să mă raportez mereu la o sursă, prefer să fie Borges în loc de Wikipedia și vă spun că inițial tango-ul nu era deloc plângăcios, iar instrumentele pe care s-a născut sunt vioara, flautul și pianul. Dar aici nu este doar tango. Sunt Bucureștii de altădată mutați pe alt meridian. Un pianist care are în degete și suflet jazz, tango, folclor argentinian – deci și european – muzică clasică și omniprezență discretă. E toată armonia și aproape că nu-l observi. Vioară, contrabas. Și doi bandoneoniști cu fețe de tocilari, dintre care unul conduce tot ansamblul cu o inocență vecină cu impertinența cea mai sfidătoare. Un ochelarist dirijează lumea, îți vine să-i spargi fața și să-l îmbrățișezi – v-am spus eu că ăștia au ceva în comun cu rușii sau poate că trezesc în tine, care te uiți la ei, așa trăiri extreme. Și dansatorii:  tangoul este în același timp senzual și înălțător, e violența străzii sublimată la modul absolut, pofta cea mai joasă ritmată, coregrafiată, privire lascivă care urlă la tine să pleci ochii în umilință, vulgaritate inițială descifrată cu literele unui alfabet inițiatic diafan. Scene bulevardiere te duc din pampa pe Broadway, felinarul stradal e lumânare de eremit, îmbrățișarea pătimașă îmbracă forme geometrice de o puritate sublimă.

     Și apoi totul se rupe! Un cuplu. O tobă și o sfoară cu bucăți de lemn la capăt. Dansează, se unduiesc și insinuează un ritm în crescendo, un bolero amenințător fără melodie, înfricoșător și triumfător. Fata face ritmul să explodeze – acrobatic și măiastru – apoi băiatul ia coarda și zgomotul, poliritmia, virtuozitatea coregrafică te aruncă într-o frenezie – e ritm tribal, e percuție clasică, e calm mozartian și Dave Lombardo și zbucium haotic de o simetrie imposibilă și parcă ai dansa și nu te pierzi nicio clipă, ieși din tine și intri mai adânc... !!! ???

     Și revii pe pământ, cu toată lumea alături de tine, pe vocea lui Hugo Marcel, un tenor tangoist contemporan cu Iglesias și vecin cu registrul lui Caruso. Ieri a fost soare, astăzi a plouat, aproape două ore te-ai plimbat pe o cărare luminată discret între 1880 și 2025. Seara cea mai îmbibată de artă te trimite înapoi pe străzi reale, în noaptea luminată ca o îmbrățișare. Plouă.

No comments: