Thursday, February 27, 2025

Prin Buenos Aires (VI)

 Erau cândva, poate se vor întoarce, ierni atât de complete, cu străzi acoperite de albul orbitor al zăpezii și cufundate de ea în liniște, încât totul părea să se umple de o stare de odihnă. Un sfârșit senin, când gândurile însele tac și odată cu ele și amintirea. Deschizi o carte și, din întâmplare, dai peste fotografia unui cântăreț de tango din anii '20-'30, cu pălăria într-o parte și zâmbetul care te readuce brusc la vara dintr-o lume îndepărtată.

 

Y todo el pueblo cantó – Marado, Marado / Nació la mano de Dios – Marado, Marado/ Llevó alegría en el pueblo / Regó del gloria este suelo... Ole, ole, ole, Diegooo, Diegooo...

Boca! Peisajul văzut pe fereastra taxiului se schimbă ca într-un film. Deodată mai multă agitație, ruine, mizerie. Rămâi cu privirea fixată pe fațadele unor clădiri cândva superbe pe care vezi, cu litere mari, atârnată de fereastra în spatele căreia nu se mai află decât moloz, inscripția: „De vânzare!” Sunt parcă bucăți din delabratul centru vechi al Bucureștilor, însă aruncate într-o margine de Bărăgan. Priveliștea e pestriță până când devine monotonă. Te oprești brusc la o intersecție – de ce nu mergem mai departe? - , dar când deschizi ochii un pic mai mari vezi în dreapta și apoi în stânga și drept înainte... Boca! Pe „Caminito”, singura zonă recomandată călătorului neavizat, parcă s-a deschis o cortină. Vuietul vocilor, clinchetul paharelor, decorul unui perete mare, fără noimă, cu grafitti legat de fotbal, sunetul de tango ieșit dintr-o boxă ca vai de mama ei în fața căreia dansează un cuplu aterizat din secolul trecut, atât de cuprins de mișcare și ritm încât nu observă lumile care s-au prăbușit, reconstruit, prăbușit în jurul lui, toate te primesc într-un spectacol la care habar n-ai dacă ești actor – în rol secundar, fără îndoială! – sau spectator. Ganguri răsar de peste tot și dau în curțile interioare ale unor mici complexe de clădiri pline astăzi de magazinașe, unele cu două etaje și balcoane mari și goale sau ferestre în dreptul cărora te poți fotografia cu o cupă mare în brațe. Campion de o clipă în orașul fotbalului.

 Aici, aproape de inima pulsândă a fotbalului argentinian, este singurul loc unde dai de Messi aproape la fel de des ca de Maradona, însă coloritul local nu are ce face cu datele și statisticile și recordurile, are nevoie să se agațe de un moment memorabil, așa că, între suveniruri de tot felul, dulciuri, abțibilduri cu Jorge Bergoglio și un oarecare Ernesto de tristă amintire și amăgitoare romanțare, Lionel este însoțit pe tricouri, fanioane și afișe mai ales de inscripția „Que mira, bobo?”  („Ce te uiți, prostule?”, în traducere aproximativă), cuvinte adresate unui olandez după un meci deosebit de tensionat și pe care în lumea aseptică UEFA a declarat că le regretă. Aici însă realitatea se confundă cu butaforia și ambele sunt mai aproape de viață. Ca acei magneți în relief, în formă de căsuțe unde la parter se dansează tango, iar la etaj  dai de un restaurant și de un fanion imens cu Cupa Mondială, efect comercial pe care nu-l găsești nicăieri... decât la două clădiri mai încolo.

Cârciumi în dreapta și în stânga se revarsă cu terasele până în stradă, oameni guralivi și veseli te invită să iei loc sau măcar să schimbi la ei niște bani, zone acoperite, cu aer de talcioc și falsuri cu nume de firme celebre se întâlnesc cu galerii în aer liber, artă comercială și comerț cu un simț artistic sublim de trivial, magazine din care îți poți lua dulciuri tradiționale, cuțite de toate mărimile, Coca-Cola și bere artizanală. Ieși ușor dintre ele și mergi pe străzi mai banale, cu rufe întinse pe balcon și grătar de cârnați în curtea școlii, rudimentar, murdar și mai apetisant decât orice meniu cu litere colorate. Crâșmele localnicilor și mașinile de sub care te aștepți oricând să se ițească vreun meșter te duc spre La Bombonera, stadionul celor de la Boca Juniors, a cărui apropiere este anunțată de case de oameni obișnuiți, soioase, asimetrice, dar vopsite în culorile clubului, galben și albastru, și de pancarte mari pe care se exprimă solidaritatea cu Israelul.

Miile de suveniruri și cele câteva înghețate și produse de patiserie nu îți rețin privirea decât pentru o clipă. Nici nu ai nevoie să intri pe stadion, un simplu ocol, o privire printre cei înghesuiți la coadă la una dintre intrări sau o fotografie făcută într-o mașină de epocă, cu toată recuzita pe tine – steaguri, tricouri, pălării, fanioane – îți șopteșc despre un fotbal care aici este altfel și pe care îți promiți să-l trăiești pe viu dacă Dumnezeu îți va mai duce pașii în această parte de lume.

Imposibil să pleci fără să bei o bere oarecare la halbă – așa ai fi vrut, așa ar fi fost romantic, dar aici realitatea nu se chinuie să fie spectaculoasă și când nu e, pur și simplu nu e, așa că primești două doze – și să-i aplauzi pe aceiași veșnici dansatori de tango care, în momentul strângerii banilor în pălărie, se miră de cât de mult seamănă românii argentinienii. Cum așa? Trei motive: limba, înfățișarea și... tricoul cu Megadeth.

Și iarăși treci în filmul cu decoruri schimbătoare, plutind între spații și timpuri diferite de pe scaunul unui taxi – ohoo, România, frumos, prima dată aici? Da, ăsta e drumul spre port, știu, aveți și voi fotbal, vă las la Podul Muierii („Puente de la Mujer”), ia uitați, acolo aveți restaurante bune, și dincolo sunt câteva – iar aparatul a luat-o razna de tot, dar ce să te mai superi când un argentinian știe de echipa națională a României din vremurile vechi și bune? Iar când pe malul râului dai de un restaurant cu aceeași vită și aceeași bere și un pahar de vin, parcă ești și mai tânăr, pe vremea când banii nu contau pentru că oricum nu-i aveai.

Un ghid foarte cunoscut, „Lonely Planet”, cam expirat, adică de acum mulți ani. Și un restaurant în Palermo, tip „puertas cerradas” (cu ușile închise) – adică unul la care suni și rezervi, fără firmă, fără reclamă, uneori fără adresă, care ți se comunică abia după ce plătești un avans. În cazul de față, adresa și numărul de telefon sunt greșite – pentru că proprietarul, afli ulterior, s-a mutat de patru ori – dar cu perseverență ajungi pe o stradă ca acelea despre care v-am spus, umbrită, largă, cvasi-liniștită și intri în casa unui om – Santiago, în speță, „Coupage” se numește locul – care primește între doi și zece clienți în fiecare seară. Locuința se dezvăluie treptat, frumoasă fără să fie mare, plăcută ca a unui hipiot sau a unui arhitect, cu terasa pe care bei primul vin al serii. Oaspeții sunt pestriți, dar toți anglofoni, iar ce urmează este experiența care lipsea pentru a completa periplul: vinuri exclusiv argentiniene, îngemănate cu mâncăruri de un rafinament delicat, nu atât extravagant, cât într-o armonie niciodată disonantă, dar adesea surprinzătoare. „Beți înainte să mâncați, în timp ce mâncați și după aceea. Comparați. Și descrieți.” Masa ca inițiere culturală, o poveste ca a amfitrionului, stabilit o vreme în Europa, somelier, patron de restaurant în Nicaragua, revenit în Buenos Aires, sau ca a oaspeților, soț și soție călători pe toate meridianele, scriitoare, tineri plecați de pe un continent pe altul, poet, degustător profesionist. Cele șapte vinuri, albe, un roze și apoi roșu după roșu sunt armonizate cu pește (păstrăv, „nu mâncați niciodată somon în Argentina, e plin de antibiotice”), legume și sosuri și cea mai bună carne de vită din lume, maturată, îmbrățișată de ardei afumați și mirodenii, nu prea multe, cât să le ții minte o viață și jumătate, deși detaliile și compoziția le uiți după zece minute. O hartă a Argentinei însoțește explicațiile, iar luminile de diferite intensități încorporate în masă îți descoperă culoarea vinurilor, un alt indiciu despre drumul parcurs din vie până în pahar și în memorie. Tabloul abstract de pe perete – cu un colorit foarte frumos și deloc strident – capătă contururi concrete după o vreme, dar nu din cauza beției (grupul de astăzi a înțeles avertismentul „se bea mult, deci aveți grijă, casa e plină de trepte și nu rămâneți aici să dormiți”), ci din cuvintele adesea amestecate și toropeala plăcută a unei convivialități estivale și familiare.

Înapoi în stradă, la doar câțiva pași, în barul recomandat de Santiago pentru un ultim pahar (sau două), te întâmpină clienți obișnuiți care se uită curioși și o masă găsită la repezeală, iar patronul tânăr și vorbăreț, aparent repezit, îți explică repede că „rolul meu nu e să-ți dau ce-mi place mie, ci să-mi dau seama ce ți s-ar potrivi ție”. Și așa se deapănă vorba, prin potriveli și poticneli, despre vin, câteva cuvinte despre cartier, ceva economie, politică doar cât să-ți dai seama că mai bine schimbi subiectul. Sub douăzeci de minute, încheiate cu o îmbrățișare. Pașii te duc spre casă în căldura binefăcătoare, prin aerul bun și gustul condimentat ale unui oraș pe care îl simți tot mai mult al tău.

No comments: