Sincer, nu-mi dau seama exact ce înseamnă "alternative". Şi nici
nu mă interesează în mod deosebit. Vă spun asta pentru că formaţia pe care v-o
propun se încadrează, conform publicaţiilor de specialitate, în acest gen. Nu
ştiu, practic, nimic despre Concrete Blonde. Mergeam cu maşina spre o
destinaţie îndepărtată şi minunată, iar când noaptea se lăsase demult, din
radio s-a auzit în surdină acest cântec. În general nu ascult radio. Era
alegerea şoferului şi ne miram amândoi ce muzică bună dau posturile greceşti. Mi-am
scrijelit câteva dintre versuri, ca să pot căuta cântecul pe internet. Avem
aici un aer boem, parcă de "Easy Rider", dar şi o nostalgie cu accente
tragice - direct din "Şatra", dar o variantă hippie. E genul de
deşertăciune umplută de patimă şi de un strop greu de văzut de simţire
autentică şi devastatoare. Impresionism? Verism? (Ca în "Boema", cu
iubire, morţi şi sânge). Sau un fragment de viaţă ce poate fi privit din orice
unghi? Oricum ar fi, muzica e minunată. Acordaţi-i doar o clipă şi mergeţi mai
departe.
Thursday, April 14, 2016
Tuesday, March 29, 2016
Costi Rogozanu şi coşmarurile sale roşii
Unul dintre reprezentanţii de vârf ai neomarxismului românesc, domnul Costi
Rogozanu, se bucură, după cum ştiu cei care l-au citit, de orice ocazie de a
mai lovi în calul domniei sale de bătaie, anticomunismul. Foarte interesant ar
fi un studiu de caz, pentru care nu este aici nici locul, nici timpul, care să
scoată în evidenţă în mod exhaustiv limbajul comun între articolele cu care
intoxică spaţiul public contemporan - şi aşa poluat - şi cele scrise odinioară
de alde-Silviu Brucan. Ştiu, este o temă pe care am insistat şi în alt context,
în legătură cu alţi oameni, dar asemenea paralelisme slujesc istoricului
ideilor, dar şi oricărui om onest, în efortul de înţelegere a rădăcinilor
ideologice ale "progresismului" unora dintre contemporanii noştri.
Domnul Costi Rogozanu stăpâneşte contextul istoric şi limbajul teoriei
politice mult mai bine decât domnul Remus Cernea, despre care am mai vorbit pe
acest blog. Ideile promovate sunt foarte asemănătoare, doar că dacă Remus
Cernea reprezintă o avangardă ideologică cu aere de romantism orwellian, Costi
Rogozanu este marxistul pragmatic, care se limitează la temele de strictă
actualitate şi prezente în dezbaterea politică la nivel înalt. În cel mai
recent articol al domniei sale, "Ce-a mai rămas din disidenţa anticomunistă",
tânărul neomarxist practică de la bun început manipularea prin confuzie.
Astfel, amestecă laolaltă cultul pentru martirii închisorilor cu luările de
poziţie (vag) conservatoare ale unor intelectuali cu priză la public, aruncând
apoi peste toţi laolaltă oprobriul a ceea ce francezii numesc cu una dintre
ultimele resurse de bun-simţ care le-au mai rămas, ironia, "la
bien-pensance". Remarcăm amănuntul marginal, dar semnificativ - ca să nu
spunem patologic - că domnul Rogozanu insistă să scrie "dzeu". Numele
Domnului le este la fel de urât adoratorilor contemporani ai lui Marx, cum le-a
fost celor strânşi legiune în jurul Anei Pauker, Teohari Georgescu, etc. Lucrul
poate fi lesne verificat citind presa vremii respective.
Sigur, domnului Rogozanu nu îi este străin faptul că, în ciuda unor luări
de poziţie mai vechi sau mai noi, dizidenţii anticomunişti români nu sunt Ana
Blandiana, Andrei Pleşu sau Hertha Müller, chiar dacă anumite acte de
rezistenţă ar putea fi detectate în biografiile lor. Luările de poziţie
anticomuniste ale acestor oameni vin dintr-o cultură politică dublată de o
experienţă de viaţă pe care, desigur, prin prisma vârstei, nici eu, nici domnul
Rogozanu nu o avem. Dar autorul articolului în chestiune îi amestecă laolaltă
cu cei care "s-au închinat la moaşte anticomuniste", pentru a
discredita la grămadă - pe unii prin asocierea cu manifestări socotite
retrograde sau chiar extremiste, pe alţii prin caracterizarea atitudinii lor
jertfelnice ca anticomunism "de salon" - tot spectrul care s-a opus şi
se opune noilor nuanţe de roşu-aprins care infectează cu citate din
"Capitalul" gândirea politică europeană. Marea disidenţă
anticomunistă înseamnă martirii care s-au opus făţiş dictaturii aduse de
tancurile lui tătuca Stalin pe aripile scrierilor lui Marx şi Engels. Înseamnă
Nicu Steinhardt, Valeriu Gafencu, Richard Wurmbrand, Vladimir Ghika, Monica Lovinescu şi atâţia
alţii care au plătit cu ani din viaţă sau, mai adesea, cu viaţa însăşi,
opoziţia paşnică faţă visul luciferic al progresului egalitarist impus cu
tunurile şi instrumentele de tortură, prin minciună, propagandă deşănţată, ură
faţă de semeni. Unii dintre ei, prea puţini, mai trăiesc şi astăzi.
Demostene Andronescu, Jacques Iamandi sau Marcel Petrişor ar putea povesti
multe despre binefacerile lumii lui Marx. Radu Ciuceanu ar putea descrie
închisoarea de la Piteşti, încununarea practică a teoriilor terorii
intelectuale şi fizice propovăduite într-o perfectă consecvenţă de Engels,
Troţki, Stalin sau susţinute de la distanţă de intelectuali europeni
progresişti, ca Jean-Paul Sartre. Paul Goma l-ar putea lămuri pe domnul
Rogozanu cu ce se ocupă comunismul. Dar domnul Rogozanu nu are nevoie de
lămuriri, pentru că ştie toate aceste lucruri, dar insistă să închidă ochii în
numele unui utopism intelectual care nu a născut de-a lungul timpului decât
demoni şi monştri. Mai grav este că, în numele aceleiaşi ideologii, domnul
Rogozanu încearcă să ascundă aceste exemple şi de publicul mai puţin luminat,
exact aşa cum intelectualii de stânga francezi s-au străduit din răsputeri să
împiedice apariţia cărţilor lui Soljeniţân. Şi aşa rămân unii cu impresia că
închisorile comuniste au fost un fel de centre de relaxare cu regim
semi-deschis, iar de Gheorghe Ursu (nota bene, iniţial gânditor de stânga),
ucis în bătaie de Securitate, sau de Mugur Călinescu, un licean anticomunist
mort în condiţii suspecte după prelungi anchete ale aceleiaşi Securităţi în 1983
nu se mai aude nimic, nimic. Pentru că aceşti oameni îi stânjenesc pe cei care
încearcă să ne convingă că stânga este calea şi DACĂ au existat excese, acelea
au fost exclusiv opera celor care "au întinat nobilele idealuri ale
socialismului".
Revenind la paralelismele de limbaj şi argumentaţie între noul marxism şi
cel vechi, să notăm că, propovăduind inexistenţa unui conflict cultural între
valurile de emigranţi şi vechea Europă (reacţionară, cum altfel?), domnul
Rogozanu ne aminteşte că "am invadat teritorii, am făcut praf ţări".
"România burgheză a fost un stat imperialist", este EXACT ceea ce
spunea Gheorghe Gheorghiu-Dej în anii 1940-1950, cu referire, printre altele,
la problema Basarabiei. Iar faptul că asemenea afirmaţii apar în presa de mare
circulaţie (şi) într-un moment în care unirea celor două state româneşti este
cerută insistent de ambele părţi ale Prutului ne face să ne întrebăm ce
interese sunt aici în joc, dincolo de simplul idealism progresist.
Cineva scria de curând că parcă ne-am fi întors la sfârşitul anilor 1930.
Şi atunci, în faţa intenţiilor din ce în ce mai evidente ale regimului nazist,
Europa tăcea mâlc, Time îl declara pe Hitler omul anului (anul următor avea
să-i urmeze Stalin, ceea ce denotă anumite corespondenţe) şi propaganda naţional-socialistă
avea ecouri până mult dincolo de graniţele Germaniei. Şi astăzi Europa se află
la un punct de răscruce, iar noi ne distrăm cu discursuri în favoarea
revoluţiei progresului şi diatribe împotriva unor oameni care şi-au asumat
opţiunile până la jertfa pe care o dispreţuieşte domnul Rogozanu din locul
călduţ în care se află. "Nişte ruine", asta sunt în viziunea domniei
sale cei care-şi permit opţiuni anticomuniste. Retrograd cum mă ştiu de atâta
vreme, prefer oricând nişte ruine - de pildă, pe cele ale Palmirei - mândrelor
cartiere de blocuri-dormitor care populează visele de emancipare ale lui Costi
Rogozanu.
Wednesday, March 9, 2016
Minunata lume nouă a lui Remus Cernea
Dincolo de
partizanii necondiţionaţi care îl laudă mai ales pe propriile pagini de
internet, Remus Cernea nu a avut parte decât ocazional de o analiză amănunţită
a activităţii şi poziţiilor exprimate în arena publică de câţiva ani buni
încoace. Au existat câteva confruntări televizate, însă acestea s-au concentrat
mai degrabă pe aspecte punctuale decât pe viziunea de ansamblu. Şi cred că unul
dintre motive este că, la orice privire un pic mai atentă, transpare imediat
lipsa de seriozitate – la nivelul argumentelor şi al exprimării – a demersului
teoretic al lui Remus Cernea. Practic, respectivul personaj public operează cu
clişee şi sloganuri, cu raţionamente facile şi argumente din seria celor găsite
mai degrabă în disputele adolescentine de pe platformele de socializare. Lucrul
pe care tindem să-l scăpăm din vedere este că Remus Cernea pare să fi învăţat
foarte bine lecţia perseverenţei, chiar şi în absenţa unui eşafodaj teoretic
coerent: un lucru, fie el şi rău, fie el şi absurd, repetat la nesfârşit în diferite
forme, ajunge, dacă nu să convingă, măcar să se instaleze în mentalul
ascultătorului – în mentalul colectiv, atunci când repetiţia are loc în public
– şi să fie perceput ca inevitabil, uneori chiar ca o fatalitate. La toate
acestea se adaugă imaginea de tip volubil şi deschis, prietenos cu toată lumea,
ba chiar folosirea unor expresii din vocabularul adversarului, tocmai pentru
a-l neutraliza pe acesta mimând atitudini menite să-i creeze lui o
credibilitate chiar în rândul celor care, dacă ar vedea substratul discursului
său exprimat pe şleau, l-ar respinge fără să stea pe gânduri. Este imaginea
tipică a sectantului mereu cu zâmbetul pe buze, gata să-i primească în
universul său transparent mai ales pe cei marginalizaţi, şi care urmăreşte
prinderea în plasă a naivilor care se simt copleşiţi de abordări mai profunde.
În fond,
preocuparea şi lupta lui Remus Cernea se rezumă, într-o manieră monomaniacală,
la distrugerea bazei tradiţionale a culturii române şi, prin extensie,
europene. Creştinismul este vizat în mod special pentru că reprezintă coloana
vertebrală a identităţii româneşti, dar, după cum vom vedea, atitudinea
militantă loveşte şi în celelalte forme de manifestare şi trăire religioasă din
spaţiul european. Deşi susţine că acţiunile domniei sale sunt îndreptate
exclusiv împotriva unor presupuse abuzuri ale Bisericii sau ale
reprezentanţilor confesiunii majoritare, este limpede că ţinta este însăşi
învăţătura fundamentală de credinţă. Trăsătura principală a discursului public
al lui Remus Cernea este intoleranţa dusă
la extrem. În stilul deja încetăţenit al extremei stângi, tânărul şi vajnicul
luptător pentru toate drepturile posibile cere toleranţă doar faţă de acele
categorii pe care le socoteşte a fi de partea sa. Fie că vorbim despre parade ale
aşa-numitelor minorităţi sexuale, fie că solicităm primirea tuturor
refugiaţilor care vor să vină în ţară, toate acestea trebuie privite în
spiritul unui umanism care primeşte totul fără deosebire şi lăsate să se
manifeste liber, public şi fără îngrădiri.
Când însă vine vorba despre creştini, ei bine, aceştia îşi pot practica la
ei acasă convingerile, dar nu trebuie
să-şi expună simbolurile în public, nu au voie să-şi exprime acele opinii care
le contrazic pe cele socotite de domnul Cernea adevăruri fundamentale ale
umanismului şi trebuie împiedicaţi în actele lor de manifestare a credinţei. Concret,
Remus Cernea cere sancţionarea anumitor luări de poziţie pe care le socoteşte,
prin simplificare şi scoatere din context, homofobe, xenofobe, etc., instaurând
astfel, delictul de opinie; vrea scoaterea din spaţiul public a
icoanelor şi a altor însemne religioase, în timp ce simbolurile cu profund
substrat ideologic ale unor minorităţi pot să-l umple în voie; şi susţine – pe
propria pagină de socializare – că manifestările intrinseci ale evlaviei
creştine-tradiţionale în general şi ortodoxe în special, cum ar fi închinarea
la moaştele sfinţilor sau sfinţirea apelor trebuie ridiculizate, boicotate şi blocate. Puteţi fi creştini, spune
domnul Cernea, dar nu vă comportaţi ca atare. Asta îmi aminteşte de versurile
Metallica „you can do it your own way/ if it’s done just how I say”, reflexie a
oricărui tip de mentalitate opresivă. Vă amintiţi cine şi-a început demersul
politic prin împingerea unei anumite categorii de oameni înspre comunităţi
închise, excluzând-o treptat şi aproape
neobservat din spaţiul public şi negându-i posibilitatea de a se manifesta
în el conform tradiţiilor care o defineau? Faceţi, vă rog, un mic exerciţiu de
memorie.
În lupta pe care
o aduce împotriva ierarhiilor firii şi ale spiritului, Remus Cernea îşi ia ca
armă principală ştiinţa. Poziţia
domniei sale faţă de ştiinţă este însă determinată de o crasă subordonare
ideologică. Să nu uităm prea curând – nu după ce am avut parte de
„binefacerile” lui – că şi comunismul îşi justifica abuzurile prin ştiinţă, iar
ateismul ştiinţific era odinioară materie studiată la toate universităţile din blocul comunist,
sub semnul lui Marx, Lenin şi al opresivei Uniuni Sovietice. Modul în care
invocă Remus Cernea ştiinţa denotă o atitudine de tipul religiozităţii
primitive, idolatră, lipsită de discernământ şi complet neştiinţifică. Pentru a-şi susţine campania antireligioasă,
face uz de tot felul de pseudo-studii, de tipul „oamenii de ştiinţă de la
Universitatea X au descoperit că...”, concluzii departe de a fi acceptate de
comunitatea academică, bazate pe tot felul de sondaje mai mult sau mai puţin
fictive, dar cu siguranţă lipsite de relevanţă, prin care se poate susţine
orice, de la caracterul nociv al nu ştiu cărei practici religioase pentru
dezvoltarea psihică a copiilor până la virtuţile vindecătoare de cancer ale
verzei murate. Acest tip de „studii” abundă în toate tabloidele, însă niciun om
de ştiinţă serios nu le ia în considerare decât cel mult ca pe nişte ipoteze
fanteziste. Mai grav – şi mai înşelător – este faptul că ştiinţa este privită
de domnul Cernea ca ceva imuabil, ca un set de cunoştinţe ce se pot îmbogăţi
însă rămân fixe, precum un adevăr absolut. Ştiinţa ca viţel de aur, aşa ar
putea fi sintetizată această viziune. Nu este însă nevoie să fii specialist
pentru a înţelege că ştiinţa lucrează pornind de la ipoteze – am putea spune,
într-un anumit sens, de la credinţe – pe care apoi se străduieşte să le
demonstreze empiric. Aşa se face că între o teorie şi descoperirile care o
confirmă pot trece mulţi ani. Tot de aici decurge faptul că ştiinţa este
dinamică şi că un adevăr ştiinţific cunoscut astăzi s-ar putea dovedi
insuficient peste o sută de ani. Fizica newtoniană şi-a pierdut caracterul
absolut odată cu ultimele evoluţii în domeniul fizicii cuantice. Teoriile care
socoteau că toate astrele se învârt în jurul pământului nu sunt nicidecum
învăţături biblice – aşa cum încearcă să sugereze falşii apologeţi ai ştiinţei
– ci bazele ştiinţifice de cercetare ale epocii dinainte de Copernic. Iar
evoluţiile uimitoare din domeniul medical ne arată clar cum se poate modifica o
perspectivă ştiinţifică în cel mai scurt timp. Ştiinţa nu este un set de
cunoştinţe imuabile cu valoare absolută, iar conflictul ei cu religia e o
gogoriţă care compară lucruri ce nu se pot compara şi creează opoziţii acolo
unde domeniile de activitate sunt diferite.
De fapt, toată
argumentaţia lui Remus Cernea se bazează mai mult pe sloganuri decât pe
raţionamente duse judicios până la capăt. Din acest punct de vedere, domnia sa
a învăţat perfect lecţia politicii a cărei principală armă este demagogia. Pentru că Remus Cernea este
unul dintre primii demagogi ai României. Acest om care se vrea animat de
principii înalte, dezinteresat şi devotat până la ultimele consecinţe
adevărului îşi construieşte tot eşafodajul politic ca pe un balon umflat cu
aerul unei retorici găunoase, pretenţioase, pompoase şi, mai ales, mincinoase. Luptătorul
pentru drepturile şi libertăţile cetăţeneşti a înţeles că nu are altă şansă de
a accede la o funcţie publică şi a
intrat în Parlament alături de Victor Ponta şi USL. Predicatorul
corectitudinii şi al schimbării s-a alăturat partidului care a făcut din
corupţie politică de stat şi oamenilor celor mai ancoraţi în vechile structuri
comuniste şi securiste. A crezut, susţine, că aşa îşi va putea expune
principiile, şi s-a bazat pe buna credinţă a lui Victor Ponta în susţinerea
anumitor proiecte ecologiste. Mai mult, s-a îndepărtat de cel căruia i-a fost
consilier pe probleme de mediu când nu a fost de acord cu poziţia lui în
problema Roşia Montană. Atât de naiv să fi fost Remus Cernea? Să nu fi ştiut de
lanţul de abuzuri propagat de guvernele PSD, să nu fi văzut că în structuri
erau aceiaşi oameni care şi-au făcut mendrele şi în vremurile vechi? Nimic nu
l-a oprit însă pe aspirantul nostru, nici măcar insultele unor colegi de
alianţă, pentru că el şi-a urmărit cu sânge rece scopul – accederea la
structurile de putere – şi l-a realizat, după care i-a fost uşor să pozeze în
rebelul total. Se laudă cu cele mai multe luări de poziţie în Parlament şi cu
un număr impresionant de proiecte de legi. Cuvântările sale sunt, cel mai
adesea suite de clişee sau sloganuri
repetate la nesfârşit, iar proiectele de lege au uneori şi o singură
pagină. Remus Cernea ne îndeamnă să
primim mii, chiar zeci de mii de emigranţi, dar se declară prea ocupat ca să ţină măcar un câine.
Este tipul standard al socialistului cu apucături burgheze, gata să militeze
pentru toate cauzele umanitare, atâta timp cât acestea cad în responsabilitatea
statului, iar el nu trebuie să mişte un deget. Iar timpul atât de preţios îi
este ocupat de nenumărate articole egolatre, în care îşi îngrijeşte cu minuţiozitate
propria imagine. E suficient să aruncaţi un ochi pe toate platformele unde
publică: mai totul începe cu „eu am făcut...”, „eu am cerut...” şi este
pigmentat de fotografii cu inscripţii „revoluţionare” luate la adăpostul călduţ
al sistemului sau doar de poze mai mult sau mai puţin rebele. Susţine fără
drept de apel avortul, dar, culmea
ipocriziei, sare ca ars când o asociaţie le arată unor elevi ce înseamnă cu
adevărat „întreruperea de sarcină”. Iar când cineva îi atrage atenţia asupra
unuia sau altuia dintre aceste aspecte, face pe victima şi spune că „întoarce
şi celălalt obraz”.
Revin la o idee
de la începutul acestui articol. Analiştii politici sau eventualii adversari de
idei nu s-au oprit niciodată pe îndelete asupra ideilor şi acţiunilor lui Remus
Cernea din cauză că acesta părea, în cel mai rău caz, un excentric. În
principiu, este o abordare justă. Însă de multe ori tocmai asemenea oameni
cărora nu li se acordă atenţie reuşesc să se strecoare pe poziţii de decizie.
Dacă la agenda lor iniţială se adaugă şi frustrarea născută din dispreţul
celorlalţi, pericolul poate creşte exponenţial. În fond, pe la începutul anilor
1930 şi chiar mai târziu, au existat în Germania reprezentanţi ai unor partide
care au spus că naţional-socialiştii trebuie lăsaţi să se joace, ca nişte copii
mari ce sunt, şi apoi se vor retrage. Sigur, departe de noi gândul de a-l
compara pe Remus Cernea cu Hitler. Important este să privim lucrurile în faţă,
pentru a înţelege modul de a gândi şi acţiona cu care suntem confruntaţi. Dată
fiind slăbiciunea conceptuală a propriilor poziţii, s-ar putea ca nici domnul
Cernea să nu le înţeleagă consecinţele ultime. Sau poate că le înţelege şi nu
vrea să le asume. Atacurile virulent anticreştine nu ating deocamdată şi alte
domenii spirituale şi culturale pentru că, după cum am spus, în România
Ortodoxia ţine prim-planul. Dar multe dintre acuzaţiile la adresa Bibliei, de
pildă, lovesc, cel puţin prin ricoşeu, şi în spiritualitatea iudaică. Anticreştinismul bazat pe
decontextualizare şi chiar pe încercarea de împingere la marginea legalităţii a
învăţăturii biblice, pe interdicţia propovăduirii publice şi stigmatizarea
anumitor texte ascunde în el şi un antisemitism
latent.
S-a încetăţenit
la un moment dat ideea că Remus Cernea ar fi un om din afara sistemului, chiar
un adversar al lui. Este o iluzie. Domnul Cernea este vârful de lance al sistemului stângist dominant într-o parte a
arenei publice europene. Este acel radical care exprimă toate tendinţele care
clocesc în ideologia unor partide care nu le pot expune direct, din raţiuni
electorale. Ideile lui Remus Cernea netezesc drumul unui socialism radical, al
unei spălări de creier în varianta soft: statul ce reglementează şi în domeniul
ideilor, delictul de opinie, răsturnarea valorilor Europei tradiţionale şi
creştine, instaurarea unui egalitarism gestionat – ca în orice sistem comunist
– de o oligarhie intelectuală, toate
acestea sunt prezente uneori voalat în discursul stângii europene, şi direct în
cel al aşa-zisului nostru luptător autohton împotriva sistemului. Gândirea
trebuie „corectată”, abaterile de la dogma purităţii politice taxate ca rasism,
xenofobie, discriminare, „hate speech” şi condamnate penal. Iar gestionarii
acestei corectitudini nu pot fi decât câteva minţi luminate. Orwell a scris
demult despre asta.
Nu ştiu dacă
Remus Cernea duce această propagandă conştient de toate implicaţiile şi
consecinţele ei sau dacă doar, copleşit de dorinţa de afirmare
şi de o egolatrie fără margini,
rătăceşte fără să-şi dea seama pe marginea abisului orwellian. Este însă clar
că ideile domniei sale trebuie expuse în cruda lor realitate. Atâta timp cât
acestea se aud şi oamenii valoroşi tac, riscăm să începem să credem că aceasta
e norma după care, vrând-nevrând, trebuie să trăim. Pare surprinzător că un om
care insistă ca delfinii să fie socotiţi „persoane non-umane” evită de fiecare
dată orice discuţie care să aducă în prim-plan tocmai acest caracter personal al interlocutorilor.
Domnul Cernea insistă asupra faptului că în lupta domniei sale contează doar
principiile. La mijloc este, de fapt, o eroare fundamentală de înţelegere. Lipsa de raportare la persoană, pentru
ce este ea în esenţa ei, şi nu pentru o categorie din care poate sau nu să facă
parte – a defavorizaţilor, a minoritarilor, etc. – denotă tendinţa de a modela
persoana după ideologie, de a o integra în categorii ideologice şi de a-i
ignora unicitatea. Această integrare forţată în şabloane ideologice a fost şi
este rădăcina celor mai cumplite abuzuri totalitare din toate timpurile,
îndeosebi a celor două care au însângerat secolul trecut şi care îl ameninţă
din umbră şi pe cel în care trăim.
Tuesday, February 23, 2016
Un cântec pe săptămână - Ozzy Osbourne, "Mr. Crowley" (live)
Cu greu va găsi cineva o critică la adresa rock-ului în care să nu fie
pomenit, mai devreme sau mai târziu şi numele unui personaj "cu miros de
sulf", ca să-l cităm pe jurnalistul TRU. Şi dacă este adevărat că
britanicul cu învăţătură demonică i-a atras pe unii artişti (de la Jimmy Page
la David Bowie, dar şi pe un mare scriitor ca Fernando Pessoa) şi că influenţa
lui a fost fără îndoială negativă, asocierea întregului fenomen cu ideologia
"crowleyană" e, ca de obicei, o mistificare. Şi dacă personajul cu
pricina e calul de bătaie al criticilor sus-amintiţi, cântecul lui Ozzy
Osbourne e şaua. Ceea ce dovedeşte că cei mai mulţi nu l-au ascultat cu
atenţie.
"Mr. Crowley" apare pe primul album solo al lui Ozzy Osbourne,
"Blizzard of Ozz" (1980), înregistrat cu marele chitarist Randy
Rhoads (1956-1982). Versurile sunt rodul colaborării dintre Ozzy şi basistul
Bob Daisley, dar cel mai probabil primul a venit doar cu ideea, iar celălalt
i-a dat formă. De la primul până la ultimul vers, textul nu conţine nici cea
mai vagă nuanţă apologetică. Dimpotrivă, este o mirare însoţită de ironie
("Ce a fost în capul tău (...) I-ai păcălit pe toţi cu magia", etc.),
descrierea unei existenţe tragice eşuate în propriile iluzii.
Muzical, dramatismul apare încă de la introducerea de orgă, cu tema în bas.
Balansul pe strofă e asigurat de contrastul între riff-ul sacadat şi vocea
plângăcioasă, monotonă, iar tonal avem de la început până la sfârşit o
alternanţă a "pilonilor" re minor şi Si bemol major. Primul solo al
lui Randy Rhoads este un moment de virtuozitate memorabil în istoria rock-ului.
Al doilea, mai melodios, limpede din punct de vedere tonal, reprezintă practic
o nouă temă, care încheie arcul deschis odată cu intro-ul. Varianta propusă
aici este înregistrată live în 1981 într-un mic studio de lângă New York. Bob
Daisley, textierul şi co-autorul muzicii (alături de Osbourne şi Rhoads) şi
bateristul Lee Kerslake fuseseră daţi între timp afară, iar în locul lor îi
vedem pe Rudy Sarzo, respectiv Tommy Aldridge.
Friday, February 19, 2016
Cine este Matei Iliescu?
E curios cum intră un scriitor sau un artist în general în circuitul public
şi cum, la fel de inexplicabil iese din el. Însă într-un fel e plăcerea
cititorului să găsească o nestemată ascunsă, a cărei strălucire e garantată
doar de intuiţia şi apoi capacitatea lui de a aprofunda, fără girul sau
contestarea venite de la o autoritatea culturală superioară. Într-o perioadă
ideologizată până la paroxism, în general se caută puncte comune pe plan
politic şi abia după identificarea lor se trece la afinităţi culturale. Aşa se
explică succesul unor autori mediocri dar în ton cu un anumit
"zeitgeist" (Paulo Coelho pentru că e foarte new age, Dan Brown
pentru că aruncă urme de can-can peste dezvăluiri de operetă ce lovesc în
temeliile unor vechi tradiţii), lipsa din prim-planul atenţiei publice a
altora, fie vinovaţi reali de greşeli grave, fie opuşi vulgatei gândirii
"corecte" (Pierre Drieu La Rochelle, ca să dau un singur exemplu), în
ciuda măiestriei artistice greu de contestat. Mai mult decât atât, uneori chiar
părţile mai puţin "militante" ale unor artişti altfel angajaţi trec
sub colbul uitării chiar în rândurile celor care-i admiră pentru afiliere şi nu
pentru sensibilitate (câţi dintre iubitorii lui Radu Gyr îşi amintesc oare de
versurile melancolic-dureroase din, să spunem, "Era o casă albă"?).
Sigur, lucrurile sunt mai complexe decât le-am schiţat noi sumar mai sus. Cert
este că anumiţi autori se sustrag unei ideologii dominante nu pentru a
îmbrăţişa o alta, ci pentru a-şi urma chemarea, vocaţia. De multe ori aceştia
sunt trecuţi în subsolul contemporaneităţii, iar posteritatea uită să-i
recupereze, prea ocupată cu propriile-i lupte.
Dacă nu aş fi citit volumul "Ochiul căprui al dragostei noastre"
de Mircea Cărtărescu, probabil că l-aş fi socotit mai departe pe Radu Petrescu
fostul locatar al unei case în care astăzi intru destul de des şi nimic mai
mult. Asta deşi am observat placheta cu numele lui de când nici nu-mi mai aduc
aminte. Şi că îi văd cel puţin o dată pe săptămână unele rude. Nu vreau să
continui, pentru că o astfel de povestire cu iţe nebănuite şi corespondenţe
surprinzătoare ar putea părea o imitaţie a însăşi operei autorului despre care
vorbesc.
În cercurile literare mai mult sau mai puţin ermetice s-a discutat despre
"Matei Iliescu", romanul cu care Radu Petrescu a debutat când deja
era trecut de prima tinereţe. În cheie critică a fost amintită mereu tenta
flaubertiană dată de ţesătura cvasi-utopică a intrigii şi de grija delicată
pentru frază. Şi cum nu sunt critic, nu mă văd nicidecum obligat să merg mai
departe pe acelaşi drum analitic. Simt doar nevoia să spun că de la "Nuntă
în cer" a lui Mircea Eliade încoace, nu am citit în literatura română -
sau universală - o poveste de dragoste mai frumoasă şi mai cuprinzătoare decât
aceasta. Cumva, încă dinainte de a înţelege în ce direcţie duce firul epic, am
simţit la propriu în stomac acei fluturaşi care vestesc turnura emoţională
decisivă a oricărei îndrăgostiri. De la început până la sfârşit cititorul e
condus spre retrăirea unor stări poate uitate, sfâşietoare şi dulci, dureroase
până la limita suferinţei transformate în bucurie, apoi căzute într-un regret
ce dă noi dimensiuni legăturii erotice autodistructive. Şi astfel, cititorul
însuşi se rătăceşte.
Pentru că "Matei Iliescu", unul dintre cele mai frumoase romane de dragoste
din literatura noastră, nu este un roman de dragoste. Autorului îi place
desigur să se joace cu diferite chei şi straturi de înţelegere - mai limpezi
odată ce îi citeşti şi jurnalul-atelier de creaţie - însă cel puţin un nivel al
lecturii se dezvăluie într-o frază aparent fără legătură cu "miezul"
intrigii: "Sunt plin de forţă şi ştiu că voi izbuti să fac tot ce vreau.
Nimic nu mi se pare însă destul de sus pentru ce pot face, nimic la capătul
căruia să nu fie pustiul şi anularea." Tot romanul este un monument al
subiectivităţii celei mai profunde, autodevoratoare, impregnată de un "mal
de vivre" aparent fără ieşire. Sentimentul - mai măreţ prin formă şi
manifestări decât existenţele vulgare sortite mediocrităţii - este pretext
pentru o explorare a sinelui, care, în lipsa sensului, atinge marginile unui
abis lăuntric nesfârşit în propriul său nimic. Dragostea, prin definiţie
împărtăşire şi jertfă, se transfigurează invers în egoismul suprem, într-o adoraţie
cvasi-demonică a sinelui, până acolo încât "ea şi el" devin
"două feţe ale aceluiaşi lucru, ale oboselii unei după-amiezi cu ploaie,
ale eternităţii vide, monotone, cenuşii, care produce fără rost şi împinge,
prin exasperare, la profanare". De la "vedea frumuseţea în Dora aşa
cum creştinii văd lumea în Dumnezeu" - rezultatul privirii faţă către faţă
a două persoane libere - până la rătăcirea în haosul măreţ şi impersonal,
romancierul captează cu iscusinţă de analist şi cititor de vise eşecul
existenţial al unui individualism care încearcă, în aerul vremii şi în artă, să
înlocuiască cealaltă iluzie, a realismului obiectiv. Trăsătura anti-realistă se
vede şi din aceea că deşi de multe ori apar locuri familiare - iar mie, celui
care scrie, chiar foarte familiare - acestea nu păstrează nimic din aerul
cunoscut, într-atât sunt impregnate de trăirile dereglate şi de halucinaţiile -
în sens ontologic - personajelor.
Dacă cinematograful este, după cum spune marele Andrei Tarkovski, arta de
"a sculpta în timp", de a-l modela ca pe o plastilină aşa cum nicio
altă formă a creativităţii umane nu poate, "Matei Iliescu" este cea
mai cinematică operă literară pe care mi-a fost dat să o citesc. În acelaşi
timp imaginile sunt învăluite în meditaţii în care filosoficul poartă amprenta
oniricului într-un fel care doar în scris poate fi ilustrat. Opera lui Radu
Petrescu ne indică o punte, ruptă parcă odată cu izbucnirea celui de-al Doilea
Război Mondial, între tipurile de sensibilitate artistică din literatura
română. Şi ne dezvăluie, fără să propună soluţia salvatoare, ceva din suferinţa
sufletească ce pluteşte la sfârşitul unei epoci printre frunze tomnatice,
atmosferă impersonală, oaze de linişte şi plăcuţe comemorative pe câte o casă.
Wednesday, January 13, 2016
Un cântec pe săptămână - Graveworm, "Losing My Religion"
"Losing My Religion" e unul dintre cele mai cunoscute cântece din
repertoriul pop-rock contemporan. Dar varianta aleasă de noi ilustrează, cred
eu, mai bine decât originalul, sentimentul acut de rătăcire din versuri. În
primă fază, preluarea italienilor de la Graveworm nu pare decât o variantă
metal a celebrului cântec. Dar sentimentul rupturii, exprimat magistral prin
vocea disperată şi prin riff-ul insistent, în formă continuu-melodioasă,
definesc esenţa cântecului: un cântec de dragoste ce decade într-o pierdere a
credinţei. Succesiunea de acorduri minore (uneori în minor natural, fără
sensibilă, deci în conflict cu sistemul tonal) accentuează sugestia de ruptură.
Nu mi-a plăcut niciodată în mod deosebit R. E. M. În schimb italienii de la
Graveworm par să fi aprofundat toată trăirea pe care noi nu am ştiut să o citim
pe când ne... pierdeam religia.
Monday, January 4, 2016
Un cântec pe săptămână - Dhafer Youssef, "Blending Souls and Shades (To Shiraz)", în concert la Izmir
Dhafer Youssef este un muzician tunisian, compozitor, solist vocal şi
oud-ist. Remarcat încă de când era mic pentru excelentele sale calităţi vocale,
părăseşte Tunisia şi se stabileşte întâi la Viena, apoi la Paris, iar între
timp se iniţiază în jazz. Evoluţia artistică face din Youssef unul dintre cei
mai originali muzicieni contemporani. Pe de o parte, sonorităţile moderne de
jazz şi chiar rock îi sunt familiare, pe de altă parte compoziţiile sale
integrează elemente tradiţionale de muzică incantatorie folosită de sufiţi (o
ramură mistică a islamului) şi moduri şi melodii din zona arabă, dar şi din
India sau Scandinavia. Cea mai recentă apariţie discografică a lui Youssef este
"Birds Requiem" (2013), o capodoperă pe care suita cu acelaşi nume
apare cu alte cântece intercalate - o îmbinare de moduri arabe şi improvizaţii
mai degrabă europene. "Blending Souls and Shades (To Shiraz)" este
una dintre piesele cele mai cuprinzătoare ale albumului, o mostră de world
music dar şi un exemplu perfect de integrare a unor elemente diverse care dau
un tot componistic de o omogenitate excepţională. Am ales varianta live
dintr-un concert susţinut la Izmir în 2013, care de altfel merită urmărit
integral.
De remarcat sunt nuanţele, cu arcul
dinamic ce porneşte de la un pianississimo ce va reveni în final, cu aceleaşi
armonii ornamentate ale pianului. Vocalizele au o calitate incantatorie, cu
melismele lor modale şi, după un început în registrul grav spre mediu, ne duc
către impresionanta emisie în falset a lui Youssef. Crescendo-ul este
imperceptibil şi merge firesc spre partea în care oud-ul şi pianul cântă la
unison, urmând să li se alăture şi chitara. Totul capătă în acest context o
aură de poezie plină de aluzii, o poveste orientală cu reflecţii mistice, însă
şi o tentă cât se poate de pământeană, totul modulând apoi spre reflecţiile
paralele din cultura euro-americană, aduse de solo-ul de chitară. De unde la
început chitara apare cu nişte foarte discrete flageolete, solo-ul duce spre un
rock progresiv complex, pentru ca în cele din urmă totul să se reunească în
aceleaşi pasaje la unison.
Alături de Youssef în acest concert apar şi chitaristul norvegian de jazz
Eivind Aarset, pianistul estonian Kristjan Randalu, (contra)basistul britanic
Phil Donkin şi bateristul olandez de origine indoneziană Chander Sardjoe, toţi
muzicieni de excepţie, prezenţi şi pe albumul "Birds Requiem".
Subscribe to:
Posts (Atom)