Vă recomand o nouă apariție pe scena muzicală românească: Hteththemeth.
Știu, e greu de pronunțat, la fel de greu de scris. Dar muzica teatrală,
îndrăzneață a acestor brașoveni merită efortul unei ascultări… cel puțin!
„Light Lies” este una dintre piesele mai „comestibile”, cu aerul ei de doom, în
timp ce în alte compoziții Hteththemeth merge pe cărările avangardei cu măsuri
mixte, ritmuri alambicate, dar fără a renunța la aerul teatral care dă farmec
trupei. Piesa de față face parte de pe split-ul „The Unhuman Split”, scos
alături de The Bipolar Disorder Project. Aveți pe varianta postată aici și
versurile, iar dacă vreți să-i cunoașteți pe băieți mai bine, căutați aici: https://ro-ro.facebook.com/Hteththemeth
. A, și nu ratați ocazia să-i vedeți live dacă sunt prin preajmă. De la sunetul
excelent până la prezența scenică, un concert cu ei e o experiență remarcabilă.
Wednesday, August 27, 2014
Friday, August 22, 2014
Un cântec pe săptămână (apropo de ALS) - Jason Becker, „Altitudes”
Citeam recent într-un articol că singurul om care a trăit mai mult cu
scleroză amiotrofică laterală (ALS sau „boala Lou Gehrig”) este fizicianul Stephen
Hawking. Greșit! Născut în 1969, Jason Becker, despre care se spunea încă de la
o vârstă fragedă că este un geniu al chitarei a fost diagnosticat cu ALS în
1989 și medicii i-au mai „dat” trei ani de trăit. În 1996, Becker – care a
colaborat, printre alții, cu Marty Friedman (cu care a pus pe picioare
proiectul Cacophony), Yngwie Malmsteen sau David Lee Roth – și-am pierdut și
capacitatea de a vorbi. În această stare, stabilizată în jur de 1997, Becker a
continuat să comunice cu ajutorul unui program informatic specializat și chiar
să compună. În jurul anului 2005 am avut plăcerea să-i iau un interviu. Socotit
unul dintre vârfurile generației neoclasice de virtuozi rock ai chitarei, Jason
Becker trăiește și azi. Iar cântecul pe care vi-l propun deschide albumul lui
din 1988 (pe care cântă la chitară, bas și clape), „Perpetual Burn”.
Wednesday, August 13, 2014
Săptămâna aceasta, în loc de cântec - Psalmul 36
Săptămâna aceasta vă
propun tot ceva de ascultat – și de citit – un pic altfel. Literar vorbind,
aveți aici o mostră dintr-una din cele mai importante opere poetice din
vechime, Psalmii lui David. Din câte știm, aceștia erau de obicei cântați,
adesea cu acompaniament de psaltire, un instrument cu coarde, descris chiar în
cuprinsul unuia dintre psalmi.
Însă Psalmul 36 este un îndemn la reflecție și un semn al speranței.
Uitați-vă la conflictele care sporesc în număr și intensitate în jurul nostru.
La est situația e încordată și inamicii imprevizibili. Niciunul nu s-a
manifestat prea prietenos la adresa noastră, cel puțin nu în ultimul secol. În
Orientul Mijlociu un stat autoproclamat a pus gând rău întregii culturi
europene și întregii creștinătăți. În țară ni se arată mereu pricini de
dezbinare, învrăjbire, chemări la anarhie sau la supunere oarbă. Iar cel mai
mare dușman sunt propriile noastre slăbiciuni, îndoieli, depresii, care ne
macină neîncetat. Psalmul 36 este armă împotriva tuturor acestora. Și speranță
neclintită că vom birui toate încercările dacă ni-L facem aliat pe Cel
neînvins.
Părintele Ștefan Nuțescu este starețul chiliei Bunavestire din schitul
românesc Lacu din Sfântul Munte Athos și autor a numeroase traduceri din
părinți athoniți contemporani sau mai vechi.
Thursday, August 7, 2014
Un cântec pe săptămână - Led Zeppelin, „Tea for One”
Acum câțiva ani, privind în urmă la cariera Led Zeppelin, Robert Plant spunea că „totul era plin de blues”. Într-adevăr, rock-ul clasic a avut o relație privilegiată cu acest gen „negru”. Dar dacă cei de la Rolling Stones s-au mulțumit să preia o rețetă și să-și compună cântecele urmând relativ riguros indicațiile (de aceea sunt Beatles mai mari – mult mai mari –, pentru că au realizat o sinteză originală și inovatoare), Led Zeppelin a luat elementele gata existente și, pornind de la ele, a dezvoltat o creație proprie în același timp originală și profund impregnată de blues. Plant, Page, Jones și Bonham au știut să construiască pe temelia pusă de alții și să-și ducă propria artă la vârfuri de virtuozitate, sensibilitate și rafinament (armonia ce depășește mult limitele blues-ului tradițional e ușor audibilă pe cântece ca bijuteria cu text obscen „The Lemon Song”). Din când în când, dincolo de colaje, construcții și elaborări, britanicii au compus și câte un blues propriu și relativ „clasic”. Sigur, toată lumea se gândește la „Since I’ve Been Loving You”. Dar în 1976, pe albumul „Presence” atmosfera este recreată, tot în tonalitate minoră. De data aceasta textul se învârte în jurul însingurării din timpul turneelor când, roși de dor de casă, membrilor trupei li se întâmpla – de acum departe de tumultul sexual și bahic al primilor ani – să stea în camere de hotel în fața unu... „Tea For One”. Caracterul repetitiv tipic pentru blues evocă perfect starea aceasta de dor și monotonie, cu solo-uri sfâșietoare ce încadrează lamentația de bluesman adevărat a lui Robert Plant. Un cântec pentru orele însingurate, o meditație muzicală plină de trăire, „Tea For One” este una dintre cele mai expresive piese Led Zeppelin, chiar dacă, repet, nu are nimic din originalitatea și caracterul inovator al altor cântece. Însă este dovada că britanicii și-au însușit cu măiestrie o lecție muzicală coborâtă din tradiția muzicală a negrilor americani.
Thursday, July 31, 2014
Un cântec pe săptămână - Dream Theater, „Octavarium”
Niciodată muzica Dream Theater nu a fost mai conceptuală decât pe albumul
„Octavarium” (2005). Temele muzicale și subiectele versurilor formează o pânză
complexă și intertextuală, de la prima piesă care începe cu nota cu care se
încheia albumul precedent, până la ideea ciclicității, ilustrată de finalul de
24 de minute. Albumul poate fi privit ca un întreg, cu fiecare piesă scrisă în
altă tonalitate și intermezzi modulatorii, sugestii din melodii mai vechi sau
din muzica unor mari predecesori, dar și multă improvizație. Cântecul
„Octavarium” încheie maiestuos acest album în aceeași tonalitate cu prima
piesă, „Root of All Evil” (Fa), o altă trimitere la conceptul care spune că
totul se termină acolo unde începe: Alfa și Omega transpus muzical.
Începutul, de inspirație pur pink-floydiană, ni-l arată pe Jordan Rudess
folosind un instrument electronic la a cărui popularizare a contribuit din plin,
continuum, care permite trecerea prin microintervale și implicit crearea unei
senzații de plutire. Introducerea trimite la „Shine On You Crazy Diamond”, cu
solo-ul de „lap steel guitar” improvizatoric și este urmată de o secțiune
baladescă și un pic ritmată.
Pe a doua secțiune, „Medicate (Awakening)”, basul trece în prim-plan, iar
armonia îmbogățită de chitară și clape păstrează aerul plutitor. Pasajele
improvizatorice sunt dublate de un ușor drive și, odată cu el, intervine și o
tentă de dramatism. Trecerea către partea a treia se face printr-un solo
flamboiant de sintetizator, urmat de schimbare de măsură și tranziția către un
registru mai metal.
„Full Circle”, secțiunea a III-a, este fără îndoială cea mai alertă.
Măsurile mixte sporesc caracterul balansat pe care se desfășoară o serie
întreagă de citate la nivelul versurilor – care fac trimitere la piese din
istoria rock-ului progresiv și nu numai - și de referințe la nivel muzical
(Jethro Tull, Genesis etc.). Orga Hammond aduce un crescendo care evoluează
într-un solo de chitară, armoniile cresc intensitatea dramatică și totul
evoluează către un dans nebunesc, plin de culoare și, iarăși, improvizatoric.
Chitara trece și prin câteva de măsuri de flamenco înainte de a se juca în
mersuri paralele în viteză cu basul.
Punctul culminant vine odată cu „Intervals”, secțiunea a IV-a, unde
instrumentația devine sacadată în timp ce pe fundal apar citate sonore de pe
toate piesele anterioare ale albumului (inclusiv de pe partea a II-a a
„Octavarium”) și vocea capătă accente thrash, ajungând undeva în registrul unui
Steve Souza melodizat.
Tranziția prevestește deja un „gran finale” orchestral, tonal, nelipsit de
improvizații – totuși mai „cuminți” – iar „Razor’s Edge” închide cercul
călătoriei muzicale.
Dream Theater 2005:
James LaBrie – voce
John Petrucci – chitară
John Myung – bas
Jordan Rudess – clape, continuum, steel lap guitar
Mike Portnoy – tobe, voce
Sunday, July 20, 2014
Un cântec pe săptămână - Taxi, „Americanofonia”
La cântecul ăsta nu e nevoie de prea multe comentarii – excelent transpusă
muzical ironia. Cu o culminație pe solo-ul care îmbină „Hora staccato” cu „Oh,
Susannah”. Sunt însă doar lucruri pe care le auziți singuri. Vă invit să vă
ironizați singuri și să disprețuiți din suflet poceala limbii române pe care o
practică (sau o practicăm?) zi de zi.
Sunday, July 13, 2014
Un cântec pe săptămână - Judas Priest, „March of the Damned”
Părerile sunt împărțite, dar asta nu a fost niciodată problema mea. Ultimul
Judas Priest e un clasic. „March of the Damned” nu e cea mai buna piesa, dar e
una dintre puținele găsite pe youtube. Și e agățătoare cât cuprinde. Cumpărați
albumul!
http://maximumrock.ro/recenzii/7191-judas-priest-redeemer-of-souls.html
Subscribe to:
Posts (Atom)