Cântarea de faţă are loc cu ocazia unei ceremonii de Bar Miţva, ceremonie
religioasă iudaică de trecere, cu origini post-biblice. Cuvintele sunt din
Psalmii lui David, astfel: "De n-ar
zidi Domnul casa, în zadar s-ar osteni cei ce o zidesc; de n-ar păzi Domnul
cetatea, în zadar ar priveghea cel ce o păzeşte." (Psalm 126, 1); "Iată nu va dormita, nici nu va adormi Cel ce-l
păzeşte pe Israel." (Psalm 120, 4). Muzica îi lui Shlomo Yehuda
Rechnitz, autor al multor cântece tradiţionale evreieşti. Corul Shira a luat
naştere în 2003, sub bagheta lui Shraga Gold, are astăzi în jur de 30 de membri
şi a ajuns cunoscut în toată lumea. Este un cor profesionist, care cântă la tot
felul de evenimente legate de tradiţia şi credinţa mozaică.
Din punct de vedere tehnic, avem de-a face cu o compoziţie în măsura de
patru pătrimi, cu două teme care se repetă ciclic. Se porneşte de la unison şi
se adaugă pe parcurs şi alte voci, dintre care una (aproape) în permanenţă la
octavă. Vorbim deci în special despre amplificarea sonorităţii, care rezultă şi
din armonicele vocilor bărbăteşti - fără să se audă distinct, acestea creează
bogăţia timbrală a sonorităţii de ansamblu. Un aspect foarte interesant, care
apare undeva după măsura a 8-a, este reprezentat de sunetele mute emise de o
singură persoană şi care aduc ca sonoritate cu o chitară bas. Organizarea
sunetelor e modală, orientală, lucru care se aude clar în scurtele momente
solistice, cu microintervale (intervale mai mici de semiton). Deşi abordarea
corală este modernă, acest modalism, ca şi forma simplă şi uşor de încadrat în
schema strofă-refren păstrează legătura cu muzica tradiţională din regiune. Este
practic o interpretare cu mijloace moderne, dar în spirit şi limbaj
tradiţionale, chiar cu iz folcloric. Muzica este spirituală, un imn de laudă şi
în acelaşi timp - şi aici cred că e marea valoare a lucrării - ilustrarea
bucuriei depline pe care o are omul aflat în relaţie personală cu Dumnezeu.
No comments:
Post a Comment