Născut în 1953, Richard
Millet este un scriitor, editor şi eseist francez. Foarte activ în cercurile
literare şi culturale din ţara sa, Millet se remarcă printr-o critică agresivă
a degringoladei contemporane a valorilor, dezamăgit de negarea rădăcinilor
creştine ale Europei şi dezgustat de relativismul multicultural. Fireşte, acest
lucru îi atrage repede oprobriul comunităţii culturii "de bine" şi
etichetele de reacţionar, retrograd şi, în cele din urmă, cum altfel, fascist. Richard
Millet, care este şi un mare meloman şi a dedicat câteva scrieri muzicii clasice,
continuă să se exprime din postura de "martor solitar" al declinului unei
lumi care nu-şi mai cunoaşte axa. Textul de mai jos face parte din volumul "Singurătatea
martorului" ("Solitude du témoin"), apărut în 2014 la Editura Léo
Scheer.
Maroniţi, copţi, melchiţi,
sirieni, armeni, asirieni, caldeeni, greci-ortodocşi, etiopieni-catolici, pe
lângă romano-catolici şi câţiva protestanţi şi chiar quakeri, în Palestina...
Cum poţi fi creştin în Orient? se întreabă occidentalul descreştinat, convins
că lumea îşi găseşte adevărul în asigurarea de boală, drepturile individuale,
industria pornografică, beatitudinea democratică. De altfel, oare nu primesc ce
merită, creştinii ăştia, pentru că sunt divizaţi în prea multe biserici cu nume
ciudate, cvasi-sectare, probabil obscurantiste? Şi oare chiar există, de vreme
ce nu apar niciodată la televizor decât, unii dintre ei, de Crăciun, la
Betleem, şi de vreme ce scriitorii nu se interesează de ei, cu excepţia lui
Jean Rolin care le-a dedicat creştinilor din Palestina, deveniţi specie rară, o
carte, Creştinii, în care privirea
scriitorului e dezgolită, deci justă: un scriitor îi descoperea pe aceşti
creştini din Orient despre care nu se ştie aproape nimic în Occident, pentru că
nu se vrea să se ştie.
Se poate să fi murit din punct de vedere
politic între 1975-1990, în timpul războiului civil din Liban, deşti creştinii
libanezi rămân unul dintre plămânii creştinătăţii răsăritene. Respectaţi în
Siria, sub paradoxala mână de fier a
alauitului Assad, sunt ameninţaţi, hărţuiţi, exilaţi sau ucişi în Egipt,
Turcia, Pakistan, în Irak, unde importul cinic al democraţiei americane a adus
cu sine nu doar haosul politic, ci şi asasinate şi un exod: erau peste un
milion sub regimul lui Saddam Hussein (al cărui ministru de externe, Tariq
Aziz, să nu uităm, creştin asirian din Mosul, socotise deja necesar să renunţe
la numele său de botez: Mikhail Yuhanna); în jur de jumătate au părăsit ţara.
Şi nu vorbesc despre creştinii din India sau Nigeria, ale căror biserici sunt
incendiate în mod regulat şi credincioşii ucişi, nici despre cei din China, ale
căror necazuri sunt fără sfârşit, dar care sunt mai puţin trendy decât tibetanii şi palestinienii pentru care oamenii frumoşi se mobilizează cu o
grabă pavloviană ce le permite musulmanilor să se pretindă victime, mult mai
mult decât creştinii, care nu sunt suficient de exotici, nici de seducători
ideologic ca să fie apăraţi...
Lacrimile pe care bocitoarele
occidentale le varsă tot mereu peste Gaza, ca şi peste Chatila şi Sabra, nu
trebuie să ne facă să uităm că aceşti palestinieni, murmură unii, au primit ce
merită pentru că au adus la putere Hamas, care nu este tocmai tandru cu cei
care, deşi palestinieni, au vina de a fi creştini, adică rebutul acestui pământ
blestemat în care s-a transformat Gaza: nu mai suntem, ce-i drept, pe vremea
teroriştilor George Habbash şi Nayef Hawatmeh, amândoi greci ortodocşi şi care
se revendicau de la internaţionalismul marxist-leninist. Pentru creştinii
palestinieni, ca şi pentru coreligionarii lor din Orient, aşteptăm în zadar
indignarea Occidentului, deşi acesta este în mare măsură răspunzător de soarta
lor prin sprijinul acordat Arabiei Saudite, principalul agent al terorii
anticreştine. Orice pace în această regiune, chiar şi pseudo-pacea celor viteji,
presupune un învins, care nu ar putea fi evreii, nici musulmanii, nici măcar
kurzii care şi-au regăsit parţial teritoriul, şi nu vorbim nici despre alauiţi,
nici despre druzi, nici despre yazidi, nici despre ismailiţi. Şi atunci este
ilegitim să gândim, fără să cădem în teoria conspiraţiei, ci mai degrabă
pornind de la mecanismul victimei ispăşitoare pus în evidenţă de catolicul René
Girard, că creştinii, în ansamblul lor, vor fi sacrificaţi pe altarul păcii din
Orientul Apropiat? Raţiunea de stat dă naştere ororii sacrificiale. Astfel sunt
sacrificaţi creştinii din Orient (dar şi catolicii care au mai rămas în Europa)
comunităţilor musulmane care trăiesc pe teritoriul european, insistând pe
culpabilizarea şi intimidarea postcolonială - o versiune
"acceptabilă" a terorii islamiste. Şi apoi aceşti creştini ţin, în
fond şi la urma urmei, de marea complexitate orientală. Păstrează o credinţă
atât de vie, atât de ciudată, atât de tradiţională, încât ar putea foarte bine
să fie pandantul creştin şi nebănuit al integrismului islamic. Noi, ăştialalţi,
moderni, socialişti, masoni, feminişti, ecologişti, atei, laici, post-sexuali,
care am aruncat demult la gunoi credinţele astea înapoiate, nu avem oare tot
dreptul să le băgăm pe toate acestea în aceeaşi oală? clamează
"progresiştii" occidentali.
În realitate, ne săpăm singuri
groapa: soarta creştinilor din Orient este exemplară pentru ce se întâmplă când
negi dimensiunea spirituală a lumii. Nevăzutul nu ţine doar de fantome, nici
originea reductibilă doar de genetică. Intraţi într-o biserică din Orient; veţi
auzi ceea ce vă ascunde tăcerea bisericilor din Occident: foşnetul îngerilor.
Noi, cetăţenii unei Europe decretate bătrână
de puterile Binelui etico-juridic (care sunt, ele, cumplit de bătrâne prin
simplismul anatemelor lor şi mult mai puţin civilizate decât Orientul Apropiat
al creştinilor), noi, aşadar, în curând lipsiţi de origine pentru că am refuzat
să înscriem în constituţia Uniunii Europene caracterul creştin al rădăcinilor
noastre, facem posibilă, pe malul celălalt al Mediteranei, o eradicare dacă nu
programată cel puţin dorită şi deja reală: golită de creştinii ei, adică de
elementele adesea cele mai învăţate, cele mai deschise, cele mai moderne (fără
să neglijăm elitele musulmane cultivate, în principal şiite, din Liban),
această regiune a lumii va fi supusă în întregime religiei Profetului, cu
excepţia Israelului, care va trebui, mai mult decât oricând, să-şi protejeze
creştinii şi druzii.
Ne negăm pe noi înşine:
sfârşitul creştinilor orientali va fi nu numai semnul ruşinii noastre, ci şi
sfârşitul civilizaţiei noastre deja muribunde. Creştinii din Orient mor tăcuţi
din cauză că noi nu mai vrem să fim creştini. Jean Rolin publică zilele acestea
o carte despre câinii abandonaţi din toată lumea: se poate să fie o metaforă
neaşteptată a condiţiei noastre, ca şi a creştinilor din Irak, unde de altfel
jihadiştii au ajuns să sugrume câinii. Noi, ceilalţi, ex-creştini din zonele
îndestulate şi care am acceptat să vedem cum creştinii din Orient au devenit
câinii lumii arabe, suntem mai răi decât lupii: câini vagabonzi ai
Occidentului.
1 comment:
Dur textul, cutremuratoare realitate. Si cam stam cu mana in buzunar si nu prea stim ce avem de facut.
Post a Comment