"Histoire de Melody Nelson", albumul conceptual cu aer de coloană
sonoră al lui Serge Gainsbourg, a apărut în 1971, la doi ani după "In the
Court of the Crimson King" (King Crimson) şi la unul după "Atom Heart
Mother" (Pink Floyd). Dacă pe plan internaţional nu a avut nici pe departe
acelaşi succes, în Franţa discul lui Gainsbourg a influenţat covârşitor
producţia muzicală şi a creat un grup de admiratori fideli care au început să
se recunoască între ei sub numele neoficial de "melodieni", oarecum
la fel cum, pe meleaguri româneşti, exista un club select şi la fel de
neoficial al admiratorilor "Crailor de Curtea-Veche".
Serge Gainsbourg (1928-1991) a fost un artist popular francez, de origine
ucraineano-evreiască, pe numele său adevărat Lucien Ginsburg. S-a remarcat prin
gama largă de stiluri abordate, dar şi printr-o atitudine ce pendula între
satiră şi scandal, iconoclasm, poezie, desfrâu, dar toate marcate şi de un
evident talent. "Histoire de Melody Nelson" este socotit de mulţi
critici cel mai complet album al său. Scenariul spune povestea tulbure,
gingaşă, depravată şi în cele din urmă tragică a întâlnirii naratorului (Serge
Gainsbourg însuşi, recitând) cu o oarecare Melody, pe care o loveşte cu maşina.
Vocea fetei apare rar, în rolul ei fiind actriţa Jane Birkin, cu care
Gainsbourg a avut cea mai lungă relaţie erotică, din care s-au născut şi
nenumărate momente muzicale. Crescendo-urile dramatice aparţin trio-ului de
blues (bas, tobe, chitară), în timp ce orchestra capătă un rol descriptiv.
"Cargo Culte" e concluzia muzicală şi poetică tragică a poveştii.
Cu o temă simplă la bas şi tobe, potenţată de percuţia orchestrală, cântecul ne
învăluie cu atmosfera apăsătoare, cu temele repetitive şi culoarea dată de câte
un mic motiv, un acord sau o scurtă intervenţie a orchestrei. Crescendo-ul
dinamic se păstrează până la sfârşit, iar când pierderea lui Melody, prăbuşită
cu avionul peste Ocean este invocată şi regretată, corul intervine ca un al
doilea narator implacabil. Pe acest fundal se închide ciclul, cu momentul
întâlnirii din trecut între cele două personaje. Dar lipsa de orizont - a
personajului principal şi a artistului în acelaşi timp - este ilustrată de
versurile din finalul cântecului: "Cum nu mai am nimic de pierdut, nici
Dumnezeu în care să cred/ că-mi va înapoia iubirile derizorii/ Eu, ca şi ei,
m-am rugat la vapoarele din noapte.// Şi îmi păstrez speranţa într-un dezastru/
Aerian care să mi-o aducă înapoi pe Melody/ Minoră deturnată dinspre atracţia
aştrilor".
De remarcat excelenta contribuţie a orchestratorului Jean-Claude Vannier,
care a compus alături de Gainsbourg trei dintre piesele de pe album şi faptul
că la vioară electrică îl putem auzi pe celebrul instrumentist şi compozitor de
jazz Jean-Luc Ponty, care a colaborat, printre alţii, cu Frank Zappa, John
McLaughlin şi Chick Corea.
No comments:
Post a Comment